Noen kaffetrender under pandemien

Hva har kaffedrikkere blitt opptatt av det siste halvannet året?

To kvinner drikker kaffe på kafé med munnbind på Hvordan har pandemien påvirket kaffevanene våre? Foto: Colourbox.com

Gjennom pandemien har forbrukere vært på utkikk etter litt ekstra luksus i hverdagen. For mange har dette resultert i et økt fokus på kaffen som brygges hjemme.

Flere kaffetrender har dukket opp som resultat av pandemien. Mange har sett på hjemmekontor og stengte kaffebarer som en gyllen mulighet til å eksperimentere med kaffebryggingen hjemme. Man har lett etter den beste kaffen og den beste bryggemetoden, samtidig som man har prøvd nye kaffetyper man ikke har drukket før. I løpet av pandemien har vi også sett hvor sårbar kaffeindustrien faktisk er, og hvor lite som skal til før både pris og tilgjengelighet blir påvirket. Dette er i stor grad knyttet til global oppvarming, og forbrukere ser derfor etter bærekraftig kaffe i større grad enn tidligere.

5 kaffetrender

Man har sett spesielt fem trender når det kommer til spesialkaffe det siste halvannet året, og det forventes at disse vil fortsette selv etter at pandemien er over. 

Kaldbrygget kaffe

Selv om kaldbrygget kaffe var populært allerede før Covid-19, er det mange flere som nå har fått øynene opp for denne bryggemetoden. Faktisk har salget av kaldbrygget kaffe hatt en årlig økning på 24 prosent de siste årene, noe som gjør kaldbrygg til den kaffekategorien som har størst økning i popularitet. Dette er dels takket være smaken – kaldbrygg er nemlig søtere, mildere og mindre bittert enn varmbrygget kaffe – og dels fordi kaffen har et stort bruksområde.

Et glass med kaldbrygget kaffe står på en kjøkkenbenk

Pandemien gjorde at populariteten til kaldbrygget kaffe økte. Foto: Colourbox.com

 

Helse og velvære

Et annet fokus under pandemien har vært helse og velvære. Forbrukere søker helsefremmende matvarer og ingredienser, og såkalt ‘funksjonell kaffe’ har derfor fått en plass i rampelyset. Opptil 30 prosent av kaffedrikkere er på utkikk etter kaffe som er tilsatt sunne ingredienser, slik som for eksempel proteiner og probiotika.

Bærekraft

Forbrukere blir stadig mer opptatt av miljøvennlighet og rettferdig handel, og forventer i større grad enn tidligere at kaffeselskaper investerer i bærekraftige løsninger. Dette kan inkludere økologisk kaffe, UTZ-sertifisert kaffe og Fairtrade-kaffe, samt bruk av miljøvennlig emballasje, resirkulerbare kopper og resirkulerbare kaffefiltere.

En liten mugge med mandelmelk står på et bord med mange mandler

Plantemelk blir stadig mer populært. Foto: Colourbox.com

Plantebasert melk

Etterspørselen etter plantebaserte produkter er stadig økende, og det er ingen overraskelse at dette også er populært innen spesialkaffens verden. Kaffebarer bør derfor tilrettelegge for denne etterspørselen, blant annet ved å gi forbrukere muligheten til å velge plantemelk i stedet for kumelk i kaffedrikkene sine.

«Jorden rundt» gjennom maten

Siden vi ikke har hatt muligheten til å reise utenlands i løpet av pandemien, har mange valgt å eksperimentere på kjøkkenet med internasjonal mat og drikke for å døyve reisefeberen. Resultatet har blitt at flere har fått øynene opp for hvor viktig kaffens opprinnelsesland er, samtidig som de prøver ut nye kaffetrender fra andre steder i verden – slik som for eksempel dalgonatrenden.

Relaterte artikler