Millenniumstrender innen kaffe

Millenniumsgenerasjonen har vært med på å påvirke kaffeindustrien til det den er i dag, og vil fortsette å påvirke den i årene som kommer.

To kvinner fra millenniumsgenerasjonen sitter på en kafé og drikker kaffe og spiser croissant. Er du født mellom 1981 og 1996? I så fall kan det godt være at du kjenner deg igjen i disse trendene. Foto: Colourbox.com

Millenniumsgenerasjonen omfatter de som er født mellom 1981 og 1996. Millenniene utgjør en stor andel av verdens kaffedrikkere, og det er derfor verdt å merke seg hvilke trender de følger.

Millenniumstrender har hatt stor påvirkning på kaffeindustrien, og har vært med på å forme den til det den er i dag. Disse trendene vil også være avgjørende for fremtidig utvikling. Det vil derfor være viktig for blant annet kaffebarer og kaffebrennerier å ta høyde for disse trendene, og hvilke ønsker og krav denne generasjonen har når det kommer til spesialkaffe. Men hva er egentlig millennier på utkikk etter?

Kvalitet fremfor kvantitet

For millennier er det svært viktig at kaffen er av høy kvalitet. Hvert eneste trinn på kaffereisen skal overvåkes, helt fra terroir til bryggemetode. Opprinnelse er viktig, fordi det vil påvirke smaken til kaffen. Derfor er det ikke likegyldig hvor kaffen kommer fra, selv om det er snakk om samme kaffesort. På grunn av dette er millennier villig til å betale mer for å kunne vite hvor kaffen kommer fra, fordi de da kan være sikre på at de får en kaffe som har rik smaksprofil og er av høy kvalitet.

Miljø, bærekraft og sosialt ansvar

Kaffens kvalitet er imidlertid ikke den eneste grunnen til at millennier ønsker å vite hvor kaffen kommer fra. Også miljøvennlighet, bærekraft og sosialt ansvar er svært viktig for dem. Kaffeproduksjonen skal foregå på en måte som både er bra for miljøet og fremmer bærekraftighet. Dette betyr at kaffen skal produseres med så lite forurensning som mulig, og med bruk av fornybare ressurser.

I tillegg er millennier opptatt av det sosiale ansvaret ved kjøp av kaffe, og at kaffeproduksjonen støtter lokale produsenter. Det er viktig for dem at kaffebøndene får den lønnen de fortjener, og at de har ordentlige rettigheter. Derfor er to viktige ord for denne generasjonen sporbarhet og gjennomsiktighet. De ønsker å kunne vite hvem som dyrket kaffen, og hvordan hele prosessen har vært fra bønne til ferdig drikke. Millennier søker en etisk bevisst kjøpsadferd, og både miljø, bærekraft og sosialt ansvar er en viktig del av denne adferden.

En person holder mange modne kaffebær i hendene sine.

Det er svært viktig for millenniumsgenerasjonen at man vet hvor kaffen kommer fra, og at den er bærekraftig og miljøvennlig fremstilt. Foto: Colourbox.com

Umiddelbar tilgjengelighet

I tillegg til kravene knyttet til kaffens kvalitet og produksjon, forventer millennier at kaffen skal være tilgjengelig – og tilgjengelig umiddelbart. Millennier bruker derfor ofte tilberedelsesmetoder som er praktiske og raske, men som likevel ikke forringer kaffens kvalitet og smak.

Det er for eksempel denne trenden som gjør at vi har fått en stadig økende popularitet av kalde kaffedrikker, slik som kaldbrygg, og RTD-kaffe (ready-to-drink), slik som ferdig iskaffe. Disse drikkene passer nemlig perfekt inn i den travle og karrierefokuserte hverdagen til millennier, og det gjør at de kan nyte kvalitetskaffe uten å måtte senke tempoet.

På grunn av dette blir det også større etterspørsel etter høykvalitets pulverkaffe. Selv om pulverkaffe gjerne har hatt et dårlig rykte, jobbes det på spreng med å lage pulverkaffe som har like høy kvalitet som annen spesialkaffe. Et viktig steg i denne prosessen er å bytte ut lavkvalitets robustabønner med høykvalitets arabica.

Fokus på helse

Millennier har langt større fokus på helse enn det som har vært vanlig for tidligere generasjoner. Mange millennier velger derfor å gå for koffeinfrie alternativer fremfor vanlig kaffe. Dette kan enten være koffeinfri kaffe, eller andre alternativer som matcha, gurkemeiedrikker og kaffeerstattere. Det er viktig for dem at de har mange valgmuligheter.

I tillegg er det i millenniumsgenerasjonen en økende forekomst av matallergier, for eksempel laktoseintoleranse, samt en økende andel veganere. Derfor ser vi mer og mer av kaffedrikker med plantebasert melk. All plantemelk er imidlertid ikke like bra – enkelte plantebaserte alternativer har negativ påvirkning på miljøet, for eksempel mandel- og kokosmelk. Det blir derfor viktigere og viktigere å finne frem til bærekraftige og miljøvennlige alternativer til vanlig kumelk. For kaffebarer som ønsker å følge med i tiden, vil det derfor være svært viktig å kunne tilrettelegge for denne økende etterspørselen.

Kilde: perfectdailygrind.com

Relaterte artikler