Og hvilken generasjon bruker mest?
Undersøkelsen viste at millenniumsgenerasjonen er den generasjonen som bruker mest penger på takeaway-kaffe, mens generasjon Z kommer på en god andreplass. I gjennomsnitt bruker millenniumsgenerasjonen 728 pund årlig, noe som tilsvarer i overkant av 10 000 kroner i året. Generasjon Z kommer imidlertid ikke langt bak, med et årlig gjennomsnittsforbruk på rett over 9000 kroner. Til sammenligning bruker boomers rundt 3500 kroner årlig.
Undersøkelsen viste at kaffedrikkere i gjennomsnitt vil bruke over 400 000 kroner på takeaway-kaffe i løpet av livet sitt. For millenniumsgenerasjonen og gen Z vil altså dette tallet være vesentlig høyere.
Til tross for denne relativt svimlende summen svarte de fleste deltagerne at kaffe var en utgift de kom til å fortsette å prioritere. Omtrent 27 prosent av britene som deltok sa også at de var klar over at de brukte mye penger på kaffe, men at de likevel kom til å fortsette med det. Dette til tross for at kaffeprisene stadig øker.
Blant deltagerne i undersøkelsen jobbet omtrent 1 av 3 på kontorer hvor gratis kaffe var tilgjengelig for de ansatte. Likevel svarte så mye som 37 prosent av disse at de foretrakk å gå til en kafé eller en kaffebar og kjøpe kaffe, heller enn å drikke kaffen som var tilgjengelig på kontoret. Takeaway-kaffe sees altså på som en nødvendig luksus for veldig mange.
Så hva slags kaffe er det som drikkes mest? Undersøkelsen viste at nesten 25 prosent foretrekker kaffe latte, mens cappuccino kommer på en god andreplass med 21 prosent. Kun 18 prosent foretrekker ren, svart kaffe. |
Kilde: telegraph.co.uk
Fruktpuré, saltede eggeplommer og smør – her er kaffetrendene som forventes å bli store i løpet av året!
Trendene innen emballasjedesign spenner fra eksentrisk til minimalistisk.
Hva har kaffedrikkere blitt opptatt av det siste halvannet året?
Hjemmekontor har gitt en økning i kaffekonsumet i Storbritannia.