Svart kaffe har lenge vært den «korrekte» måten å drikke spesialkaffe på – i alle fall om vi skal tro selvutnevnte kaffeeksperter. Å tilsette melk, sukker og andre tilsetningsstoffer har til tider nesten blitt sett på som en «synd». Nå er imidlertid dette i endring, takket være gen Z, som rett og slett synes at svart kaffe er kjedelig.
Undersøkelser viser at svart kaffe har mistet tiltrekningskraften sin over de yngre forbrukerne. Her er det spesielt gen Z som strekker seg mot andre alternativer. De ønsker fortsatt å drikke kaffe, men foretrekker kaffedrikker hvor det ikke lenger er selve kaffen som er stjernen i showet. Gen Z, og tidvis også millenniumsgenerasjonen, setter pris på espressobaserte kaffedrikker som er tilsatt ulike smaksatte siruper. Tanken er enkel: Hvorfor slå seg til ro med en «kjedelig» svart kaffe, når man kan velge en mer spennende og eksotisk kaffedrikk?
Dette gjenspeiler altså generasjonens ønske om, og forkjærlighet for, nye og fargerike opplevelser. Og for dem er det ikke nok at kaffedrikken skal ha en kompleks smaksprofil, men den skal også se visuelt slående ut – gjerne med forskjellige farger. Tenk «instagram-vennlig».
Markedet har også tilpasset seg denne nye etterspørselen. Stadig flere kaffebarer tilbyr en rekke sukkerholdige kaffedrikker med diverse smaksatte siruper som appellerer til yngre ganer. Selv om drikkevarene fortsatt inneholder kaffe, er dette kun én av mange ingredienser som utgjør en mer forseggjort drikk. I den yngre generasjonens øyne har altså svart kaffe, som én gang ble sett på som høyden av raffinement, blitt udatert og kjedelig. Er du enig?
Hint: Det er ikke det samme som «spesialkaffe».
Millenniumsgenerasjonen har vært med på å påvirke kaffeindustrien til det den er i dag, og vil fortsette å påvirke den i årene som kommer.
Hva har kaffedrikkere blitt opptatt av det siste halvannet året?
Alt tyder på at det er et marked for kvalitetsrobusta.