3 minutter

Hva i all verden er «third wave»-kaffe?

Hint: Det er ikke det samme som «spesialkaffe».

«Third wave» handler om kaffeopplevelsen rundt spesialkaffe. Foto: Colourbox.com

Har du hørt om third wave-kaffe? Ikke? Dette er et begrep som dedikerte kaffenerder gjerne benytter, ofte i sammenheng med begrepet «spesialkaffe». Men hva innebærer egentlig dette begrepet, og hva er sammenhengen med spesialkaffe?

Enkelt forklart: Mens spesialkaffe handler om kvaliteten på selve kaffen, handler den tredje bølgen om å sette pris på kvalitetskaffe, og det å skape en god opplevelse rundt det å nyte en kopp med kaffe.

Første og andre bølge

For å lettere forstå hva den «tredje bølgen» innebærer, er det nyttig å se nærmere på hva som kjennetegnet de to første «kaffebølgene». Første gang man opererte med dette begrepet var på 60-tallet. Da ble kaffe for første gang tilgjengelig for «alle», og konsumet økte kraftig. Fokuset var på å kunne tilby kaffe av jevn kvalitet til en lav pris.

På 80-tallet oppstod den andre bølgen. Den generelle kaffekvaliteten økte betydelig, og kaffebarer og kaféer blomstret opp i et stort antall verden over. Det var på dette tidspunktet den store floraen av ulike kaffebaserte drikker dukket opp. I tillegg begynte både forbrukere og produsenter å få øynene opp for hvor viktig alle stadiene i kaffeproduksjonen er – helt fra innhøsting, bearbeiding, oppbevaring og brenning til innpakning og tilberedning. Under den andre bølgen ble det økt fokus på hvor kaffebønnene kom fra og hvordan de ble dyrket, og stadig flere ble nysgjerrige på ulike kaffesorters særpreg.

Den tredje bølgen

Kaffens tredje bølge handler om å verdsette kvalitetskaffe. Det handler altså både om kaffen vi drikker, men også hvilke tanker vi har om kaffen. I den tredje bølgen aksepterer vi ikke hva som helst av kaffe, verken når det kommer til kvalitet, dyrking eller tilberedning av kaffen. Som forbrukere betaler vi gjerne mer for å få det vi er på utkikk etter.

Økt kaffekvalitet og lysere brenneprofiler

Vi er opptatt av at kaffen skal ha høy kvalitet. Vi skal kunne kjenne kaffens sødme, kompleksitet og særegenhet. For å få frem kaffens smaker og aromaer, krever det lysere brenning av bønnene. Det er nemlig ved lysere brenneprofiler at de ulike smakene skinner gjennom. Mørkbrenning har tradisjonelt vært brukt for å skjule dårlig kvalitet på bønnene.

Sporbarhet og bærekraft

Både kunder og baristaer setter pris på å vite hvor kaffebønnene kommer fra. Baristaene vil da ha muligheten til å yte bedre kundeservice, blant annet ved å kunne fortelle forbrukeren om historien til kaffen.

Forbrukerne blir i større og større grad opptatt av bærekraft, og hvordan kaffen dyrkes og produseres. Bærekraft har mye med sporbarhet å gjøre. Først når man vet hvor kaffen kommer fra, har man mulighet til å undersøke om kaffeproduksjonen er bærekraftig. Det blir for eksempel bare viktigere og viktigere med merking av emballasje, slik at man som kunde kan velge å støtte en bærekraftig kaffeproduksjon.

Third wave vs. spesialkaffe

Det er ikke uvanlig å høre begrepene third wave-kaffe og spesialkaffe om hverandre, men dette er altså to forskjellige ting. Den tredje bølgen beskriver tankegangen rundt kaffe, og tilgjengeligheten til god kaffe i dagens samfunn. Spesialkaffe handler om den faktiske koppen med kaffe, og at den er av ypperste kvalitet.

For at en kaffe skal betegnes som spesialkaffe, må den få en score på minst 80 poeng av 100 mulige på skalaen utarbeidet av The Specialty Coffee Association (SCA). Kaffen må dyrkes i ideelle klimaer, kaffebønnene skal ha få eller ingen defekter, og den ferdige kaffen må ha et komplett smaksbilde. Mens third wave-kaffe er en opplevelse, er spesialkaffe selve opplevelsen man får servert. Den tredje bølgen er altså avhengig spesialkaffe, mens spesialkaffe kan eksistere på egenhånd, uavhengig av den tredje bølgen.

Kilde: perfectdailygrind.com