Emballasje blir stadig viktigere – her er emballasjetrendene for kaffe i 2022

Trendene innen emballasjedesign spenner fra eksentrisk til minimalistisk.

En grå emballasjepose ligger på et bord, med teksten «brand – design – quality – name – logo – identity». Stadig flere kaffeprodusenter jobber for å designe mer gjennomtenkt emballasje. Foto: Colourbox.com

Emballasje er en viktig del av et produkt. Ikke bare kan det avgjøre hvorvidt man kjøper produktet eller ikke, men det kan påvirke forbrukernes totalopplevelse.

Emballasje kan være et nyttig verktøy for å kommunisere med forbrukerne, blant annet ved å fremheve selskapets verdier. Design kan også fremme inkludering, og stadig flere produsenter sørger for at emballasjen deres har designaspekter som gjenspeiler mangfoldet i forbrukerbasen. Samtidig må emballasjen være tiltalende og unik.

På grunn av dette jobber kaffeprodusenter med å utvikle mer designorientert emballasje, som skal gi en bedre totalopplevelse for forbrukeren. Her er noen av emballasjetrendene vi forventer å se i kaffeindustrien i 2022.

Merkevare og historiefortelling

I løpet av de siste to årene har hjemmekonsumet av kaffe økt kraftig. På grunn av dette har mange kaffeprodusenter gjort endringer i emballasjevalget sitt. Emballasje skal nemlig ikke bare holde kaffen fersk så lenge som mulig, men den bør også være med på å formidle en historie og bygge merkevare. Dette er nemlig avgjørende for å bygge langvarige og lojale kundeforhold.

Forbrukere tiltrekkes av kreative og unike design. Emballasje blir derfor i stadig større grad brukt som et lerret for å fortelle historier. Design som klarer å formidle et budskap er svært effektive, spesielt dersom de får frem noe emosjonelt hos forbrukeren.

En striesekk med kaffebønner ligger på et bord

Bruk av råmateriale, slik som striesekker, understreker fokuset på bærekraft. Foto: Colourbox.com

Miljøvennlig emballasje

Bærekraftighet er viktig i alle leddene av kaffeproduksjonen. Stadig flere forbrukere er opptatt av klima og miljø, og ønsker å kjøpe bærekraftige produkter.

Siden netthandelen har økt kraftig under pandemien, er miljøvennlig emballasje viktigere enn noen gang. Kaffeprodusenter må derfor prioritere mer enn bare utseendet til emballasjen og hvordan den holder seg under transport – de må også tenke på hvilken miljøpåvirkning forpakningen har. For eksempel er det tiltalende med resirkulert og gjenvinnbar emballasje.

Samtidig ønsker mange kaffeprodusenter å gjøre bærekraftarbeidet transparent for forbrukerne, blant annet ved å tydeliggjøre bærekraft gjennom emballasjedesignet. Dette kan for eksempel innebære å ha minimalistiske design i jordlige fargetoner, og bruke råmaterialer slik som striesekker.

Nostalgiske designvalg

Når det kommer til det nostalgiske aspektet ved design, hentes det inspirasjon fra flere perioder i løpet av det siste århundret.

En illustrasjon av en kassett og ordet «wow», i retro design med sterke farger.

Alt som er retro kommer til å gjøre comeback i løpet av året. Foto: Colourbox.com

Y2K-estetikk

Såkalte Y2K, en forkortelse av «the year 2000», har en helt spesiell estetikk som man fant fra midten av 1990-tallet til tidlig på 2000-tallet. Denne estetikken har gjort en ny inntreden, ikke bare i klær og mote, men også når det kommer til emballasje.

På emballasjefronten innebærer det blant annet bruk av neonrosa og bleke blåfarger mot metalliske og holografiske bakgrunner, gjerne med geometriske mønstre. Den kontroversielle, og gjerne litt latterlige, essensen av Y2K kommer uten tvil til å vekke nostalgi hos millenniumsgenerasjonen og andre som opplevde 1990- og 2000-tallets glansdager.

Tilbake til 80- og 20-tallet

Etter to dystre år, er forbrukere på utkikk etter glede og lekenhet i større grad enn tidligere. Mange designtrender i 2022 vil derfor gjenspeile dette.

Vi kan derfor forvente å finne kaffeemballasje med mye farger og morsomme figurer i 80- og 90-tallsstil, som er både søte og satiriske, og som får forbrukerne til å trekke på smilebåndet.

På 1920- og 1930-tallet dukket det opp animasjoner i såkalt «rubber hose»-stil – tenk Mikke Mus, Betty Boop og Skipper’n. Også denne typen figurer har fått økt popularitet i 2022, og vil kunne pryde kaffeemballasjen.

60-talls psykedelia

Vi kommer også til å få et gjensyn med 60-tallsestetikken. Denne stilen har et psykedelisk og groovy preg med forvrengte skrifttyper og sterke farger som umiddelbart sender tankene til ‘peace and love’. Nøkkelordet her er ‘hippie’.

En fargerik illustrasjon som er preget av 60-tallsestetikk, med blant annet sopper og peace-briller.

60-tallspsykedeliaen gjør et nytt inntog. Foto: Colourbox.com

Nye og spennende designvalg

At et design er nytt og spennende er også et viktig aspekt som tiltrekker seg forbrukere. Vi vil derfor kunne finne en rekke ulike designtyper på kaffeemballasjen.

Eksentrisk typografi

I 2022 stjeler typografi fokuset. Godt emballasjedesign behøver verken bilder eller illustrasjoner for å være estetisk og fortelle en historie. Fremtredende skrifttyper og sterke farger gir designet energi, og teksten er kunstnerisk nok i seg selv til at illustrasjoner er overflødig. Denne trenden utfordrer dagligdagse perspektiver på skrifttyper, hvor hovedmålet til skriften ikke er lesbarhet, men at den skal være et kunstverk.

Illusjon av 3D

Enda en trend vi kommer til å se i 2022 er illusjonen av 3D. Dette gir et moderne og stilig preg til emballasjen. Å leke med dybde og illusjon er en sikker måte å få fanget oppmerksomheten til forbrukerne på.

To kaffeposer med emballasje i rolige farger – en mørkeblå og en hvit – og fine illustrasjoner av blader.

Emballasje som fremmer sinnsro vil bli stadig mer brukt. Foto: Colourbox.com

Skal fremme sinnsro

De siste årene har vært preget av kaos og stress, og forbrukere har lett etter fred og ro i en unormal hverdag. Flere kaffeprodusenter har valgt å designe emballasje som fremmer sinnsro og velbehag, og minimerer følelsen av turbulens. Emballasjen skal ha dempede og beroligende fargetoner, og skal gi en følelse av lettelse og indre ro. Skrifttypene skal gjøre lite ut av seg, og være enkle å lese.

Innsiden teller

Stadig flere produsenter velger et emballasjedesign som er rent og minimalistisk på utsiden, men som overrasker straks man åpner den opp. Utsiden er gjerne preget av en enkel logo, mens innsiden har sterke farger og vakre illustrasjoner. Dette gir ekstra glede og en forventning når emballasjen åpnes, og såkalte «unboxing»-videoer har fått mye oppmerksomhet på sosiale medier. Et slikt emballasjedesign er en sikker måte å gjøre produktet minneverdig og unikt på, og gir forbrukerne en god opplevelse.

Kilder: 99designs.no, packagingdigest.com, packagingeurope.com, pakfactory.com

Relaterte artikler