I en studie, fant man at ønsket om å være miljøvennlig kan påvirke vår smaksopplevelse.
Kaffeemballasjen påvirker hvilket inntrykk vi får av kaffen. Foto: Colourbox.comStudien om økomerking er publisert på Journal Plos One. Den dokumenterer at betegnelsen «øko-vennlig» har stor innvirkning både på vår oppfatning av smak og vår vilje til å betale ekstra for produktet.
I første del av undersøkelsen ble deltakerne servert to kopper med nøyaktig samme type kaffe. Den ene var merket «øko-vennlig», den andre «ikke øko-vennlig». Et betydelig flertall av deltakerne mente den øko-vennlige varianten smakte best. I tillegg var flertallet villig til å betale 25 % mer for denne kaffen.
I andre del av undersøkelsen gjennomførte deltakerne smakstesten før de ble fortalt hvilken variant som var øko-vennlig. Da fikk de to variantene like mange stemmer.
I et tredje forsøk ble det undersøkt om gruppepress hadde en innvirkning på svarene. Deltakerne fikk begge variantene, og ble spurt om de var villige til å betale mer for den øko-vennlige varianten. Svarene ble gitt skriftlig og anonymt. Også i dette forsøket ble det vist at flertallet var villige til å betale mer for økologisk kaffe.
Den milde og velbalanserte smaken vil gi deg en fin opplevelse på hjemmekontoret.
Har du noen gang lurt på hva som egentlig er forskjellen på kaffe fra ulike land og verdensdeler?
Fairtrade, Ø-merket, Rainforest Alliance, Cup of Excellence og Norsk Kaffeinformasjon – har du lagt merke til noen av disse?
Fairtrade gir forbrukere mulighet til å bidra til fattigdomsbekjempelse i store deler av verden.