Multisensorisk oppfatning er et svært spennende felt innen forbrukerforskning.
Blir smaksoppfatning faktisk påvirket av emballasje? Foto: Colourbox.comForskningen blir ledet av The Coffee Science Foundation (CSF), som er SCA sin forskningsorganisasjon. Prosjektet er finansiert av Savor Brands, et selskap som utvikler spesialtilpasset emballasje for produkter av høy verdi.
Siden vi drikker mer kaffe hjemme enn noen gang før, er det absolutt riktig tid for denne forskningen. Prosjektet skal vare i to år, og blir ledet av en forskergruppe med utdanning innen psykologi, matvitenskap og multisensorisk produktvurdering.
«Multisensorisk oppfatning er et av de mest spennende feltene innen forbrukerforskning, og i en tid hvor flere og flere drikker kaffe hjemme, er det viktig å forstå hvordan emballasje påvirker forbrukernes opplevelse av spesialkaffe», forteller Peter Giuliano, administrerende direktør i CSF, i en pressemelding.
Målet med forskningen er å forstå sammenhengen mellom smaksoppfatning og emballasje, og hvordan emballasje påvirker forbrukernes oppfatning av spesialkaffe med tanke på kvalitet, egenskaper og verdi. Kan kaffens emballasje gjøre at kaffeopplevelsen vår blir annerledes, og gjøre at kaffen smaker bedre eller dårligere? Dette er et av spørsmålene forskerne ønsker å få svar på. De skal undersøke ulike emballasjevariabler som emballasjens form, størrelse, farge, tekstur, lyd og billedbruk. Med forskningen ønsker de å finne ut om det er mulig å forbedre forbrukernes helhetsopplevelse av spesialkaffe – ved hjelp av emballasjen.
Kilde: coffeesciencefoundation.org
Kan man etter hvert få «virtuell fløte» i kaffen?
Det ferdige produktet vil være grønt, organisk og bærekraftig.
Dersom forskerne lykkes, vil det revolusjonere måten vi lager espresso på.
The Specialty Coffee Association arbeider for at du skal kunne drikke kvalitetskaffe.