< 1 minutt

Forskning skal undersøke smaksoppfatning og emballasje

Multisensorisk oppfatning er et svært spennende felt innen forbrukerforskning.

En pose med kaffe står på et bord ute i naturen. Blir smaksoppfatning faktisk påvirket av emballasje? Foto: Colourbox.com

The Specialty Coffee Association (SCA) går snart i gang med et nytt forskningsprosjekt. Prosjektet skal undersøke hvordan smaksoppfatning blir påvirket av emballasje. Er det faktisk slik at vår oppfatning av kaffe endrer seg avhengig av hva slags innpakning kaffen kommer i?

Forskningen blir ledet av The Coffee Science Foundation (CSF), som er SCA sin forskningsorganisasjon. Prosjektet er finansiert av Savor Brands, et selskap som utvikler spesialtilpasset emballasje for produkter av høy verdi.

Målet med forskningen

Siden vi drikker mer kaffe hjemme enn noen gang før, er det absolutt riktig tid for denne forskningen. Prosjektet skal vare i to år, og blir ledet av en forskergruppe med utdanning innen psykologi, matvitenskap og multisensorisk produktvurdering.

«Multisensorisk oppfatning er et av de mest spennende feltene innen forbrukerforskning, og i en tid hvor flere og flere drikker kaffe hjemme, er det viktig å forstå hvordan emballasje påvirker forbrukernes opplevelse av spesialkaffe», forteller Peter Giuliano, administrerende direktør i CSF, i en pressemelding.

Målet med forskningen er å forstå sammenhengen mellom smaksoppfatning og emballasje, og hvordan emballasje påvirker forbrukernes oppfatning av spesialkaffe med tanke på kvalitet, egenskaper og verdi. Kan kaffens emballasje gjøre at kaffeopplevelsen vår blir annerledes, og gjøre at kaffen smaker bedre eller dårligere? Dette er et av spørsmålene forskerne ønsker å få svar på. De skal undersøke ulike emballasjevariabler som emballasjens form, størrelse, farge, tekstur, lyd og billedbruk. Med forskningen ønsker de å finne ut om det er mulig å forbedre forbrukernes helhetsopplevelse av spesialkaffe – ved hjelp av emballasjen.

Kilde: coffeesciencefoundation.org