2 minutter

Har du hørt om gurkemeielatte?

Drikken har også fått navnet «gyllen latte» – med god grunn.

Et glass med gurkemeielatte står på et bord ved siden av gurkemeiekrydder. Gurkemeielatte lages med gurkemeiemelk og steamet melk. Foto: Colourbox.com

Som forbrukere krever vi alltid nye og spennende drikker. Derfor må kaféer og kaffebarer være kreative og følge med på hvilke trender som gjelder.

Ikke bare ønsker vi nye drikker som smaker godt, men de skal gjerne også ha positive helseeffekter. Derfor er tradisjonelle drikker som kombucha og matcha i vinden som aldri før. Et annet eksempel er haldi doodh, eller gurkemeiemelk. På kaféer og kaffebarer blir dette som oftest servert som gurkemeielatte.

Hva er gurkemeielatte?

Som navnet tilsier, er gurkemeielatte en drikk som minner om kaffe latte. Men la deg ikke lure – gurkemeielatte inneholder ikke kaffe. Det er altså en slags kaffevariant på lik linje chai latte og matcha latte, og den kan drikkes både varm og kald. Gurkemeielatte har en kremete, bitter og jordlig smak, med hint av både sødme og kryddere.

Drikken lages med gurkemeiemelk, og består enten av gurkemeiekrydder eller fersk gurkemeie som har trukket i melken en god stund. Deretter toppes den med melkeskum, og man kan da lage lattekunst på vanlig måte. Det er heller ikke uvanlig å tilsette kryddere som kardemomme, kanel, chaikrydder, vanilje, kajennepepper og svart pepper, i tillegg til søtning som honning, lønnesirup og dadler. På denne måten kan man tilpasse drikken etter eget ønske.

For å spare tid, lager mange kaféer sine egne gurkemeieblandinger slik at det bare er å blande dette pulveret med melk. Ofte er det mulig å kjøpe disse blandingene, slik at man kan lage latten hjemme. Dersom man ønsker koffein, kan man også lage en «dirty» gurkemeielatte, hvor man altså legger til en espressoshot. Gurkemeiekrydderet kan også tilsettes i andre kaffedrikker – og i smoothies, limonader og isteer.

Et glass med gurkemeielatte og krydder står på et bord.

Det er fullt mulig å lage den gylne latten vegansk. Foto: Colourbox.com

Helsefordeler

Det blir mer og mer fokus på funksjonelle ingredienser. Dette er naturlige ingredienser som gir energi, hjelper til med å styrke immunforsvaret og/eller er med på å bekjempe sykdommer. Eksempler på dette er probiotiske matvarer som styrker tarmfloraen og matvarer med mye antioksidanter. Gurkemeie har på grunn av dette fått økt fokus de siste årene.

Helsefordelene til gurkemeie er imidlertid ikke en ny oppdagelse, og krydderet har blitt brukt for helsefordelene sine i over 2000 år. Vi har skrevne kilder som beviser at gurkemeie ble brukt allerede i 250 f.Kr. i tradisjonell alternativ medisin og religiøse seremonier i India. Det er også i India at mesteparten av all gurkemeie blir dyrket og prosessert, og også her 80 % av verdens gurkemeieprodukter blir konsumert.

Gurkemeie har altså en rekke helsefordeler, og har blant annet:

  • Betennelsesdempende egenskaper
  • Høyt innhold av antioksidanter
  • Antibakterielle, antivirale og antiparasittiske egenskaper

Selv om mer forskning er nødvendig for å finne ut hvor kraftig effekt gurkemeie har, er det en generell konsensus om at gurkemeie har et terapeutisk potensial.

Kilde: perfectdailygrind.com