Gurkemeiekaffe har en rekke helsefordeler – slik lager du det

Kombinasjonen av kaffe og gurkemeie gir en svært sunn drikk.

En kopp med gurkemeiekaffe står på et bord Populariteten til gurkemeiekaffe og gurkemeielatte har økt de siste årene. Foto: Colourbox.com

I løpet av de siste årene har populariteten til gurkemeiekaffe og gurkemeielatte økt betraktelig. Og det er ikke noe rart – de fargerike drikkene er varme og fyldige, og har kraftig smak av deilige kryddere. I tillegg er de proppfulle av sunne næringsstoffer.

Mens gurkemeielatte lages med gurkemeie og steamet melk, og dermed ikke inneholder kaffe, lages gurkemeiekaffe med kaffe som base.

Helsefordeler med gurkemeiekaffe

Det er ikke bare kaffen og koffeinet i drikken som er sunt – også gurkemeie har en rekke positive helseeffekter. Krydderet inneholder blant annet antioksidanten kurkumin. Dette stoffet reduserer blant annet inflammasjonen i kroppen, og kan redusere kroniske betennelser som kan forårsake kreft, diabetes type 2, hjertesykdommer, mental aldring og fordøyelsesproblemer. Stoffet bidrar også til å bekjempe frie radikaler i kroppen, som blant annet kan forårsake celleskader. I tillegg har det antimikrobielle og smertelindrende egenskaper, og kan være med på å styrke immunforsvaret.

En ulempe med gurkemeie er at kroppen ikke klarer å absorbere de næringsrike stoffene spesielt effektivt. Og når gurkemeie tilsettes i kaffe, blir det enda vanskeligere for kroppen å dra nytte av stoffene. Løseligheten til kurkumin reduseres nemlig i væske som har pH 6 eller lavere, og kaffe har en pH på rundt 5.

En løsning på denne utfordringen kan være å også tilsette litt svart pepper til kaffen, ettersom pepper inneholder stoffet piperin, som bidrar til økt absorpsjon av kurkumin. Kurkumin er også fettløselig, så dersom du tilsetter litt fett til kaffen – for eksempel i form av fløte eller smør – vil kroppen klare å absorbere stoffet mer effektivt.

Oppskrift på gurkemeiekaffe

Det er svært enkelt å lage gurkemeiekaffe. Alt du trenger å gjøre, er å lage kaffe og tilsette omtrent ½ teskje gurkemeie. Hva slags kaffe og bryggmetode du ønsker å bruke er helt opp til deg – bruk gjerne favoritten din!

Det er også vanlig å tilsette andre kryddere, for eksempel nellik, kanel, kardemomme, svart pepper og ingefær. Du kan også tilsette smør og kokosolje for en litt annerledes variant av keto-kaffe, eller melk og søtning for en litt mildere variant.

Kilde: healthline.com

Relaterte artikler