Slik er japansk kaffebarkultur

Japan er kjent for å ha kaffe av svært høy kvalitet.

En eldre japansk mann drikker kaffe og smiler mot kameraet Japan kjøper ofte inn kaffe fra Cup of Excellence og Best of Panama. Foto: Colourbox.com

Det japanske kaffemarkedet er sofistikert, og Japan er kjent for å servere kaffe av svært høy kvalitet. Dette skyldes at japanske kaffebrennere gjerne kjøper inn konkurransevinnende kaffetyper – ofte de som vinner konkurranser som for eksempel Cup of Excellence og Best of Panama.

Selv om Europa historisk sett er kjent for fremveksten av kaffehuskulturen, dukket den første kaféen i Japan opp i Tokyo på slutten av 1880-tallet. Siden den gang har den japanske kaffebarkulturen utviklet seg, men de sørger likevel for å inkorporere de gamle tradisjonene i det moderne.

Kaffens inntog i Japan

Japan er et land som drikker mye kaffe, men det var ikke alltid slik. Mellom 1600- og 1800-tallet var Japan en relativt isolert handelsnasjon, og Nederland var det eneste landet i Europa de drev handel med. Selv om nederlandske handelsmenn solgte kaffe til Japan, var ikke mottagelsen spesielt positiv.

Mot slutten av 1800-tallet vokste det imidlertid frem kaffebarer i art deco-stil, såkalte kissatens, noe som gjorde at kaffe ble mer populært. Disse kaffebarene serverte kun svart kaffe og te, og fokuset var på enkelhet og på å skape en innbydende atmosfære.

En kvinnelig barista lager japansk iskaffe ved å lage håndbrygg over isbiter

Japansk iskaffe er frisk og smakfull. Foto: Colourbox.com

Nye tilberedelsesmetoder

Mot slutten av 1900-tallet endret forbrukertrendene seg mot bekvemmelighet (‘convenience’) og masseforbruk. Flere kaffekjeder, slik som for eksempel Starbucks, åpnet i Japan i løpet av 1980- og 1990-tallet.

De tradisjonelle og moderne kaffebarene har imidlertid én viktig ting til felles – begge eksperimenterer med nye tilberedningsmetoder. De moderne kaffebarene kom for eksempel opp med japansk tilberedt iskaffe, hvor kaffe brygges direkte over isbiter.

Samtidig kom de tradisjonelle kaffebarene opp med håndbrygget kaffe, som ble populært ved årtusenskiftet. Ettersom kvalitet alltid har vært et fokus i disse kaffebarene, arbeider kissaten-eierne med å finjustere og videreutvikle bryggeoppskriftene sine, i en konstant jakt på den beste kaffen. Det er altså mye takket være disse kaffebarene at vi fikk den såkalte tredje bølgen innen kaffeverdenen.

Japanske forbrukertrender

Selv om de tradisjonelle kaffebarene fortsatt finnes landet over, og fortsatt fokuserer på svart spesialkaffe, finnes det nå en rekke moderne kaféer som serverer espressobaserte kaffedrikker. Det er gjerne de yngre generasjonene som foretrekker melkebaserte espressodrikker.

Japanske kaffedrikkere har i stor grad alltid foretrukket mørkbrent kaffe, og tradisjonelt har dette vært den eneste brenneprofilen som har vært tilgjengelig. I nyere tid har mange imidlertid også fått øynene opp for lysbrent kaffe. Flere kaffebarer har derfor begynt å brenne sin egen kaffe, for å møte de stadig endrende forbrukertrendene i det japanske kaffemarkedet.

Slik som i andre land har pandemien også påvirket den japanske kaffekulturen. Selv om salget i kaffebarene har sunket, har hjemmeforbruket hatt en enorm økning. Dette har også gjort at japanske kaffedrikkere i større grad har blitt interessert i kaffes opprinnelse, og eksperimenterer med kaffe fra ulike land.

Kilde: perfectdailygrind.com

Relaterte artikler