Inntil Rune Tjønsø etablerte Hindø Kaffebenneri, hadde han ikke vært mer opptatt av kaffe enn folk flest.
Rune Tjønsø på plass i kaffebrenneriet Hindø Kaffebrænderi. Foto: Marianne Lovise StrandEn kveld han satt med sine naboer og drakk kaffe som de hadde handlet hos kaffebrenneriet «Brent» i Henningsvær, dukket ideen om å etablere eget brenneri i Vesterålen opp. Resultatet ble Hindø Kaffebrænderi.
– Det viste seg da at kaffebrenneriet i Lofoten skulle selge brenneren sin for å kjøpe en større, dermed gikk det veldig kort tid fra idé til handling, sier Tjønsø.
Han ryddet vedskjulet, søkte kaffekunnskap og satte i gang. Ute i bua laget han et koselig lite utsalg med en gammel sofa og et par stoler. Hindø Kaffebrænderi var et faktum og kundene kom.
– Ja, mange gav uttrykk for at de synes det var stas med lokalt brenneri og jeg får gode tilbakemeldinger fra de fleste på kaffen, sier Tjønsø.
Navnet Hindø Kaffebrænderi ble valgt fordi hans forfedre i 1893 etablerte Hindø Dampskipsselskap, som har vært en betydningsfull bedrift i Vesterålen.
Tjønsø erkjenner at desto mer han lærer om kaffe og kaffeproduksjon, desto mer skjønner han han hvor «lite» han kan. Kaffe er en vitenskap, men hans lidenskap for kaffe har bare økt etter hvert som han lærer mer.
– Kaffebønner fra samme land og ulike plantasjer smaker forskjellig, akkurat på samme måte som med vin, sier han.
En pose kaffe på 250 gram inneholder ca. 1200–1300 kaffebønner.
– Med tanke på at hvert eneste bær består av to bønner og håndplukkes, synes jeg at kaffen er for billig, sier Tjønsø, og understreker at han betaler en god pris til plantasjene når han handler kaffe.
Tjønsø har smakt seg fram til sine maler for hvordan de ulike kaffetypene skal smake. «Bålkaffen» fra Hindø er blitt veldig populær. Han har også en egen «Festivalkaffe».
– Kunder sender meg ofte bilder av bål og kaffe fra ulike steder i landet, det setter jeg pris på, sier han.
Brenneren er tilkoblet et dataprogram, der han han har utarbeidet en mal for de ulike kaffetypene. For det er viktig at kaffen skal smake tilnærmet det samme hver gang.
– Noen små nyanser vil det derimot alltid bli, men det er neppe noe kundene kan kjenne.
Fram til nå har kaffegeskjeften vært en slags stor hobby ved siden av annen jobb, men nå er tida inne for ekspansjon.
Etter over 60 år på Filipstad, flytter JOH. JOHANNSON KAFFE til Vestby.
Her promoterer Audun Sørbotten den norske og nordiske kaffetradisjonen.
Er du også en som er glad i duften av kaffe?
Brenneriene sørger for at kaffen brennes slik norske forbrukere ønsker det.