I fjor var over halvparten av all kaffe som ble solgt av de største produsentene i Finland, Fairtrade-sertifisert.
Mange finner ønsker å bidra til at bønder i utviklingsland får akseptable priser for sine produkter. Foto: Colourbox.comFairtrade har lenge hatt en sterk posisjon i det finske markedet. I fjor var over halvparten av all kaffe som ble solgt av de største produsentene, Fairtrade-sertifisert. Ifølge analysebyrået Finnwatch, ble det importert 45 millioner kilo mer Fairtrade-kaffe enn to år tidligere. Det er flere årsaker til den sterke veksten.
Ifølge tidligere direktør i Fairtrade Finland, Pirjo Virtaintorppa, har de fleste finner god kjennskap til hva sertifiseringen er. Videre har en meget høy prosentandel tillit til at denne sertifiseringen bidrar til bedre vilkår for kaffebøndene. Dette mener Virtaintorppa har sammenheng med at det ikke er så lenge siden Finland var et landbruksland, og at mange derfor ønsker å bidra til at bønder i utviklingsland får akseptable priser for sine produkter.
Samtidig fremhever både hun og andre at hovedårsaken til økningen ser ut til å være handelens vektlegging av etisk handel. Alle de store dagligvareaktørene ønsker å gi forbrukerne muligheten til å velge produkter som fremmer bærekraft og bedre vilkår for produsenter i utviklingsland.
Et tall som illustrerer noe av dette, er andelen sertifisert kaffe som importeres av den finske kaffeprodusenten Paulig. I 2015 var bare 20 prosent av kaffen selskapet importerte, sertifisert. I fjor var denne andelen økt til hele 80 prosent, ifølge Finnwatch.
Klimaendringer kan gjøre at den daglige kaffekoppen blir noe som hører fortiden til.
Fairtrade, Ø-merket, Rainforest Alliance, Cup of Excellence og Norsk Kaffeinformasjon – har du lagt merke til noen av disse?
Hvordan – og hvorfor?
Kaffe er en fantastisk og spennende drikk med en lang historie.