2 minutter

Hvilken kaffe er sunnest?

Står valget mellom espresso og filterkaffe? Ikke all kaffe er like bra for helsen.

Tilberedning av filterkaffe Filterkaffe fjerner fettstoffer i kaffen. Foto: Colourbox.com

I filterkaffe er det bare den deilige smaken og ingenting annet som finnes i koppen. I espresso og kokekaffe har du også fettstoffer fra kaffen i koppen.

Er det noe forskjell på hva filterkaffe og andre kaffetyper gjør for kroppen din? Svaret på det er ja, ifølge Forskning.no.

Antioksidanter

Her kan vi lese at filterkaffe er sunnere enn kokekaffe. En rekke undersøkelser dokumenterer at 3–5 kopper kaffe om dagen kan bidra til å redusere faren for en del sykdommer, blant annet diabetes, Parkinson og ulike kreftformer. Men nå hevdes det at helseeffektene fra kaffe er knyttet opp mot hvilken type kaffe du drikker.

Det er en stor mengde antioksidanter i kaffe, og enkelte forskere mener at opp til 60 % av de antioksidantene vi får i oss, kommer fra kaffe. Dette kommer mer av mengden kaffe vi konsumerer, enn av innholdet pr. kopp.

Ikke alle stoffene i kaffe er like bra

Vi vet at inflammatoriske sykdommer som de ovenfor nevnte, reagerer på antioksidanter. Den organiske forbindelsen adenosin som finnes i kaffe, er det som bidrar til at vi ikke får sove etter å ha drukket kaffe. Samtidig er dette stoffet også med på å redusere enkelte krefttyper.

Men så er det jo også dessverre slik at enkelte av stoffene i kaffen ikke bare er positive for helsen, de er faktisk skadelige. Dette er først og fremst fettstoffene cafestol og kahweol. Ordene minner til en viss grad om kolesterol, og disse stoffene er da også fett. Disse fettstoffene kan være skadelig for blodårene våre, og kan føre til hjerte- og karsykdommer.

Men gjelder det alle typer kaffe?

Nei, filterkaffen er unntaket. Fettstoffene klistrer seg til en viss grad til papiret i kaffefiltrene, så de delvis fjernes fra kaffen. Med vanlig kokekaffe får du ikke fjernet disse stoffene. Dette gjelder nok også mye av kaffen som serveres på kaffebarer. Mye av den kaffen som serveres på kaffebarer, tilberedes på espressomaskiner hvor man ikke bruker filter.

Samtidig skal man være varsom med å si at dette er ubetinget skadelig. Drikker du latte eller cappuccino får du også i deg melk. Og får du i deg melk, får du også i deg jod, og jod er sunt for deg. Det skal ikke være lett å velge!

Er du en av dem som foretrekker presskannekaffe, men bekymrer deg for de farlige fettstoffene, kan du legge et papirfilter beregnet for presskanne i kannen. Da er problemet er løst.