Den sosiale oljen #1: Kaffebaren – et urbant fenomen

Episode 1 av «Den sosiale oljen» handler om kaffebarenes vekst i Norge.

I episode 1 av «Den sosiale oljen» snakker programleder Line Verndal med samfunnsviter Erling Dokk Holm.

Programleder Line Verndal snakker med samfunnsviter Erling Dokk Holm om hvordan kaffe har blitt en viktig del av den norske hverdagen.

Transkripsjon av video

Erling Dokk Holm:

Kaffe i det moderne samfunnet, for eksempel i det moderne Norge, betyr utrolig mye. Kaffe er en fasilitator for sosiale møter. Hvis du og jeg kjenner hverandre, men vi ønsker å etablere kontakt, så kan jeg si til deg, «La oss møtes for en kopp kaffe.» Jeg kunne ikke sagt, «Skal vi ta et glass melk en dag?» Da ville du tenkt, «Denne mannen bør jeg ikke ha noe med å gjøre.» Men hvis jeg sier kaffe, så kan du tenke, «Okay! Det er normalt.» Eller – du tenker ikke.

Line Verndal:

Yes. Se her. Tusen takk! (Erling: Bare hyggelig.) Du, Erling. Hvorfor har kaffe blitt en så stor del av det norske samfunnet?

Erling:

Da kaffe kom, så kom jo kaffe også sammen med te. Og de to drikkene var revolusjonerende. Når du koker vann og tilsetter kaffe eller te, så får du en drikk som virkelig overtar for det andre som holdt vannet rent, nemlig alkohol. Folk drakk enorme mengder alkohol. Kaffe og te endrer dette bildet radikalt. Og i Norge så gikk det også veldig bra inn i en økende urbanisering, selv om det spredde seg til landsbygda. Og man fikk pauser i hverdagen – kaffepauser. Så kaffe har vært med på å lage rytme i hverdagen. Det er fint, det. Sånn som du og jeg.

Line:

Men i løpet av de siste tyve årene har jo kaffebarene blomstret.

Erling:

Det tror jeg handler om én helt spesiell ting. Det er at kaffebarer var et av de første tilbudene hvor du kunne gå alene og ha det komfortabelt. Ikke sant, nå sitter jo du og jeg og snakker ved et bord. Men hvis jeg går inn på en kafé og du sitter ved dette bordet, og jeg ikke kjenner deg, så kan ikke jeg sette meg ned ovenfor deg. Men hvis jeg går på en kaffebar og du sitter ved en bar, en vindusbar, så kan jeg sette meg ved siden av deg, for blikkene våre møtes ikke. Jeg kan sette meg ned der, spise et eller annet, drikke, lese avisa. Og dette passer veldig godt med hvordan samfunnet har utviklet seg, nemlig at en del mennesker ønsker å ha noe alenetid.

På en kaffebar, så får du en atmosfære. Og denne atmosfæren kan vi kalle urban. Så jeg har ofte sagt at kaffebarer representerer et lavterskeltilbud innen urbanitet. Og på den kaffebaren, så vil du også ofte oppleve en form for sosialitet, selv om du ikke snakker med så mange, selv om du ikke er i en sosial kontekst. Du hører lyden av andre, hører steamingen fra kaffemaskinen, og du blir en del av dette.


Line:

For 25 år siden fantes det bare et fåtall kaffebarer i Oslo. Men dette var det to nyutdannede gutter som ville gjøre noe med.

Steinar Paulsrud

Hvis du skulle ut og kjøpe en god kopp kaffe i Oslo, så var det kanskje et fåtall – 3, 4, 5 plasser – der du tenkte du kunne gå. Og stort sett var det, «Skal vi gå ut og ta en pils?» som var gjennomgangslåten.

Line:

Steinar Paulsrud er en av gründerne i Kaffebrenneriet. Og sammen med partneren sin Thomas, startet han i 1994 en filial i Thereses gate som kun skulle selge kvalitetskaffe.

Steinar:

I 1993–94 da Thomas og jeg kom til Oslo – i forhold til San Fransisco, som vi var vant til, så følte vi at Oslo var en veldig lukket by. Så det var vanskeligere å komme inn i et miljø. Vi følte at vi hadde de forskjellige fasettene som skulle til for å kunne lage en endring, lage en kaffebar, lage et sted der vi møttes.

Johan Johannson:

Kaffe har blitt en god del kulere igjen etter at kaffebarene kom inn på markedet, og det bidrar til å bygge opp hele kategorien kaffe, hele produktet kaffe.

Steinar:

Kall det symbiosen, eller den tilveksten av kaffebarer og et mye større kaffemiljø generelt, har gjort at antall kaffekopper som er på gata er blitt millioner i dag versus den gangen. Men det har også bidratt til at de store kvalitetsleverandørene våre i Norge på kaffe til hjemmet og til bedrifter, faktisk har lagt seg selv enda mer i selen. De hadde veldig god kaffe, og har i dag kaffe i … kall det verdenstoppen når det gjelder stor kaffe.

Relaterte artikler