De sosiale møtene «over en kaffe» har blitt en del av kulturarven. Kafeer og kaffebarer har bidratt sterkt til det.
Kaffe, denne fantastiske drikken, hører med i møtet med andre mennesker, i felles opplevelser knyttet til våre verdier og vår identitet. Foto: Colourbox.comEnglands første «kaffehus» åpnet i 1650, Wien fikk sin første «Café» i 1683 og i Paris åpnet italieneren Procopio Cultelli sin «Café de Procope» i 1689. Disse ble raskt utrolig populære samlingssteder, og la grunnlaget for en betydningsfull kafékultur.
Kafeene ble viktige samlingspunkter på tvers av klasseskiller både for uformelle møter og mer formelle forretningssamtaler. For eksempel oppstod forsikringsselskapet Lloyds i London på Edward Lloyds kaffehus. Der møttes handelsmenn, befraktere og forsikringsagenter for å få med seg siste nytt om skipsruter og skipslast.
I Norge ble kaffen et vanlig nytelsesmiddel først på 1800-tallet. Til gjengjeld ble den raskt uhyre populær, og i dag er vi på verdenstoppen i kaffekonsum per innbygger.
Norske forbrukeres sans for kaffe av høy kvalitet har bidratt til å fornye og forsterke vår nasjonale kaffekultur – noe de mange kaffebarene som har vokst frem er et godt eksempel på. Kaffebarene fungerer både som treffsteder og oaser for avkobling.
Den uformelle, åpne og inkluderende stemningen på kaffebarene har også vært med på å øke interessen for smaksopplevelsene kaffen gir, og hva god kvalitet har å si for kaffen man får servert. Dyktige og kunnskapsrike baristaer skaper forståelse for hvorfor det lønner seg å satse på kaffe laget på bønner av beste kvalitet. Det har vært med på å gjøre Oslo til en av verdens beste kaffebyer.
Kaffe, denne fantastiske drikken, hører med i møtet med andre mennesker, i felles opplevelser knyttet til våre verdier og vår identitet. Derfor er de sosiale rammene rundt det å nyte en kopp kaffe også en del av vår kulturarv.
– Jeg drømmer om å skape en liten folkebevegelse for den gode samtalen, sier Venke Knutson.
Flere steder i USA kan du kjøpe kaffe fra en robot.
Finland har noen helt unike sosiale normer for kaffedrikking.
Japan er kjent for å ha kaffe av svært høy kvalitet.