Hvor mange kalorier er det egentlig i kaffe?

Dersom du velger de mest kaloririke kaffedrikkene, vil du kunne få i deg store mengder sukker.

En sukkerskål er plassert ved siden av en kopp med svart kaffe. Svart kaffe inneholder ingen kalorier, med mindre du tilsetter melk eller sukker. Foto: Colourbox.com

For de som foretrekker å drikke kaffen sin svart, har vi en gladnyhet: Svart kaffe inneholder nemlig ikke kalorier. Kaloriene dukker derimot opp straks du velger andre kaffevarianter.

De fleste er opptatt av hva de putter i seg. Sjokolade, brus, godteri – enkelte matvarer vet man at har mange kalorier. Det er derimot lett å glemme at også enkelte kaffedrikker kan være kaloribomber.

Svart kaffe med god samvittighet

Svart kaffe inneholder ikke kalorier. Det betyr at du kan nyte den svarte kaffen med god samvittighet – spesielt dersom det er filterkaffe, ettersom du da også unngår fettstoffene som finnes i kaffebønnene.

En espresso inneholder heller ikke mange kaloriene. En vanlig espresso er på ca. 30 ml, og inneholder omtrent 2,5 kcal. Det er altså straks du putter andre ting i kaffen din – melk, fløte, sukker, sirup, krem – at drikken begynner å inneholde kalorier.

Kaloriinnholdet i ulike kaffedrikker

Kaffe med melk kan inneholde mellom 20 og 80 kcal, avhengig av fettprosenten til melken. Dersom du er av typen som liker sukker i kaffen, er det greit å være klar over at én teskje sukker inneholder omtrent 20 kcal.

Cappuccinoen er relativt snill når det kommer til kaloriinnhold, og varierer avhengig av om den er dobbel eller enkel, og hvorvidt den lages med lettmelk eller helmelk.

  • Dobbel med lettmelk: 55 kcal
  • Dobbel med helmelk: 80 kcal
  • Enkel med lettmelk: 70 kcal
  • Enkel med helmelk: 100 kcal

Kaffe latte har litt flere kalorier enn cappuccino.

  • Dobbel latte med lettmelk: 120 kcal
  • Dobbel latte med helmelk: 175 kcal
  • Enkel latte med lettmelk: 135 kcal
  • Enkel latte med helmelk: 195 kcal

Kaffe mocca, som består av espresso, melk og sjokoladesaus, kan inneholde opptil 270 kcal. Det betyr at dersom du drikker én kaffe mocca om dagen ved siden av et normalt, vektstabilt kosthold (for kvinner ca. 2000 kcal i døgnet, for menn ca. 2600 kcal), vil du totalt legge på deg 13 kg i løpet av ett år.

Fakta om kalorier

7000 kcal tilsvarer én kg kroppsvekt. 7000 kcal i underskudd betyr altså én kg vekttap, mens 7000 kcal i overskudd betyr at man legger på seg én kg.

Frappuccinoer og lignende kaffedrikker er utrolig godt, men de er dessverre også sukkerbomber. Foto: Colourbox.com

Sukkerbombene

På en kaffebar finnes det svært mange gode kaffedrikker. Hva med en Islatte Banantoffee eller en Frapino Coffee Espresso fra Espresso House? Eller hva med en Gingerbread Frappuccino eller Java Chip Frappuccino fra Starbucks? Disse drikkene bør du imidlertid unngå å drikke hver dag, for de er nemlig sukker- og kaloribomber.

  • Islatte Banantoffee: 315 kcal (liten) / 412 kcal (stor)
  • Frapino Coffee Espresso: 324 kcal (liten med helmelk) / 426 kcal (stor med helmelk)
  • Gingerbread Frappuccino: 280 kcal (liten) / 370 kcal (medium) / 480 kcal (stor)
  • Java Chip Frappuccino: 320 (liten) / 440 kcal (medium) / 560 kcal (stor)

Disse kaffedrikkene er altså små måltider i seg selv. Og for all del – det er lov å kose seg med en Chocolate Crème Chip Frappuccino Blended Crème fra Starbucks i ny og ne. Det gjelder bare å huske på at disse kaffedrikkene bør drikkes med måte.

Kilder: kk.no, starbucks.com, espressohouse.com

Relaterte artikler