2 minutter

Kaffe kan hjelpe mot både angst og stress

Det viser seg at kaffe kan reduser følelsen av angst og stress.

En kvinne ser ut av vinduet og drikker kaffe. Hvis du lider av stress og angst kan det være en idé å drikke kaffe. Foto: Colourbox.com

Det er ganske vanlig å holde seg unna kaffe når man er stresset eller hvis man opplever angst. Ikke sjelden hører man at kaffe og koffein kan gjøre situasjonen verre. Men forskning viser at kaffe faktisk kan hjelpe mot både angst og stress.

Det er velkjent at kaffe er sunt og at det kommer en rekke helsefordeler av å drikke kaffe. Men at kaffe kan redusere angst og stress er ikke like kjent.

Kaffe kan gi mindre angst og depresjon

I enkelte situasjoner kan kaffe være med på å redusere følelsen av angst. Koffein gjør at det utløses dopamin og serotonin i hjernen, noe som gjør at man blir i bedre humør. Bedre humør gir også mer energi, og høyere nivåer av dopamin kan redusere følelsen av angst og panikk.

Mennesker som lider av depresjon eller sosial angst har lavere nivåer av dopamin i hjernen enn mennesker som ikke lider av disse sykdommene. For disse kan det altså hjelpe å drikke kaffe daglig, eller i det minste før stressende situasjoner.

Riktignok finnes det mennesker som lider av angst som bør holde seg unna kaffe og koffein. Dersom man for eksempel er veldig sensitiv for koffein, kan kaffe gjøre at man får søvnproblemer. Ettersom dårlig søvn forverrer depresjon og angst, bør man i disse tilfellene holde seg unna koffein.

Kaffe kan redusere stress

Forskere i Portugal, Brasil og USA har undersøkt effekten av koffein på mus når de blir utsatt for stressende situasjoner. I studien fant de ut at når mus får koffein, er de bedre rustet til å takle stressende situasjoner. Musene som ikke fikk koffein opplevde stressinduserte endringer både i hjernen og i oppførselen.

Det er velkjent at kaffe hjelper deg med å våkne, fordi koffeinet blokkerer reseptorer i hjernen fra å aktivere søvnprosessen. Det er imidlertid mindre kjent at disse reseptorene også blokkeres fra å reagere på stress og skape en stressrespons i hjernen. Koffeinet gjør ikke at hjernen jobber bedre, men det gjør at hjernen unngår å reagere på en uønsket måte. Når man drikker kaffe er man altså mindre utsatt for å oppleve stressresponser som dårlig humør og dårligere hukommelse.

Selv om stress er en vanlig respons i mennesker, som gjør at man kan klare å pushe seg litt ekstra når man møter utfordringer, kan for mye stress ødelegge livskvaliteten. Kronisk stress kan gjøre at man lettere utvikler søvnproblemer, fedme og psykiske helseproblemer. Dersom du lider av dette, kan det altså være en idé å teste ut om kaffe hjelper.

Det er likevel viktig å merke seg at denne forskningen kun ble gjort på mus, og behøver forskning på mennesker for å undersøke hvilken effekt det har på oss. Undersøkelsene gir imidlertid håp.

Men husk – alt med måte

For mye kaffe er fortsatt for mye. Dersom man drikker over 8 kopper kaffe daglig, vil kaffen ha negativt effekt, og man vil bli mer stresset og få en sterkere følelse av angst. Den anbefalte mengden kaffe er omtrent 4 kopper daglig.

Kilder: psychologytoday.com, medicaldaily.com