2 minutter

Kaffe ga bedre prestasjoner på sykkelsetet

Koffein har igjen vist seg å være prestasjonsfremmende: Forsøkspersonene i den nye studien syklet raskere etter å ha drukket kaffe.

To syklister på veien i stor fart. Studien tilsier at menn og kvinner har samme effekt av kaffe som et prestasjonsfremmende stoff. Foto: Colourbox.com

Forsøket gikk ut på at 19 kvinner og 19 menn skulle sykle fem kilometer. Utholdenheten økte hos begge kjønn.

Studien er et bidrag til den økende andelen forskning på kaffe som et prestasjonsfremmende middel. Frem til nå har forskningen tatt for seg ren koffein (uten vann), og deltakerne har først og fremst vært menn, leser vi på Coffeeandhealth.org.

Energidrikk og andre koffeinholdige produkter ser altså ut til å være unødvendig hvis du vil ha ekstra energi å gå på under fysisk aktivitet. Kaffe er en enkel og smakfull måte å få i seg koffein på, og det er bevist prestasjonsfremmende.

Ingen placebo-effekt

Før forsøket hadde deltakerne holdt seg unna kaffe i 12 timer. Selve forsøket gikk ut på at de drakk én av tre muligheter: 3mg.kg-1 koffein i form av kaffe, placebo eller ingenting som en kontroll.

Deltakerne syklet fem kilometer, og resultatet ble forbedret med ni sekunder for menn og seks sekunder for kvinner, sammenlignet med placebo- og kontrollforsøket. Mellom placebo- og kontrollforsøket ble det ikke observert forskjeller.

Dopingmiddel?

Det er forsket på effekten av koffein i en norsk doktorgradsavhandling fra 2017 ved Norges Idrettshøgskole. Denne tok for seg utøvere på elitenivå innen ulike utholdenhetsidretter. 75 prosent av forsøkspersonene (65 menn) presterte bedre etter å ha inntatt koffein før trening. Prestasjonen ble forbedret med 2–3 prosent i gjennomsnitt. Både aerob og anaerob kapasitet økte.

Personene klarte å opprettholde en høyere intensitet og varighet fordi opplevelsen av smerte og anstrengelse blir redusert av koffein, ifølge Hans Kristian Stadheim, som står bak studien.

Frem til 2004 var koffein et forbudt stoff i toppidretten, og ble betraktet som doping. I dag er det lovlig å benytte koffein i idrettssammenheng. Stoffet står riktignok på WADAs “overvåkningsliste”. Det vil si at WADA følger med på utviklingen for å kunne identifisere et eventuelt misbruk. De kan også endre sitt syn på koffein hvis det dukker opp nye funn.

Økt helserisiko

Noen av resultatene fra doktorgradsavhandlingen til Stadheim antyder at inntak av koffein før store fysiske anstrengelser kan medføre bivirkninger. Han forklarer at det er en grunn til at vi kan kjenne smerte ved fysisk aktivitet. Hvis man “bedøver” den naturlige smerten, kan man få økt risiko for muskulære skader.