< 1 minutt

Kaffe før ettermiddagsluren kan gi en skikkelig boost

At kaffe og soving er en utmerket kombinasjon, høres kanskje merkelig ut.

En kort powernap kombinert med kaffe er ikke dumt. Foto: Colourbox.com

Koffein har jo en oppkvikkende effekt, og får de fleste til å våkne opp. Om du trenger litt energipåfyll om ettermiddagen, er kaffe før middagsluren likevel et godt tips.

Mange trenger eller ønsker en liten cowboy-strekk etter en travel og innholdsrik arbeidsdag. Det er ikke alltid mulig. Mange oppgaver skal løses, og mye krever oppmerksomhet når man endelig har «egentid» etter jobben.  Da gjelder det å finne tid og rom for en kort og effektiv «powernap», eller «kaffe-lur» om du vil.

Ta en kaffe før luren

Har du små barn, blir det ofte en dupp når de små skal sove. Har man større barn, så er det kanskje en mulighet når de er på trening, er på korøvelse eller er med på andre fritidsaktiviteter. Uansett hvordan du løser det, så er rådet at du tar deg en kopp kaffe rett før du legger deg.

Årsaken til dette er at koffeinet trenger om lag 45 minutter på å gi en effekt. Er du da så heldig å få deg en strekk, vil du etter alle beregninger våkne etter et kvarter til tjue minutter og føle deg opplagt, frisk og uthvilt. Da kan du være aktiv og få noe ut av kvelden.

Er det lurt å drikke kaffe så nærme leggetid, da? Her er det individuelle forskjeller. Les mer om hvilken betydning kaffe kan ha for nattesøvnen din.

Ikke for lenge

Selv om mange våkner av seg selv, kan det være lurt å sette mobilen på vekking. Da sover du bedre fordi du ikke ligger på ank, og du er sikret at du ikke ligger for lenge. Blir ettermiddagsluren for lang, kan den ødelegge for nattesøvnen.

Les mer om effekten av en kaffe-lur på Coffee and Health.