Kaffe har vært dyrket i India i mer enn 400 år.
Det er spesielt fire Arabica-varianter som bidrar til å befeste den indiske kaffens gode renommé. Foto: Colourbox.comDe gunstige klimatiske forholdene i Sør-India passet perfekt for kaffedyrking. På grunn av dette har kaffe vært en viktig indisk eksportartikkel i mer enn 150 år. Både mutasjoner og krysninger har bidratt til utviklingen av kaffebønner tilpasset det indiske klimaet. Det er spesielt fire Arabica-varianter fra India som bidrar til å befeste den indiske kaffens gode renommé.
Kents ble utviklet rundt 1920, og ble raskt svært populær blant indiske kaffebønder. Dette er blant annet fordi den er svært motstandsdyktig mot plantesykdommen rust. Kafferust er en både alvorlig og smittsom plantesykdom som kan utrydde hele kaffeplantasjer.
På 1940-tallet ble denne varianten noe fortrengt av andre varianter, men den dyrkes fortsatt på enkelte plantasjer. Den er godt kjent for sin eksepsjonelle smakskvalitet.
S.795 er betegnelsen på den Arabica-varianten som for en stor del avløste Kents. Den gir gode avlinger, fine bønner og har en relativt sterk motstandskraft mot kafferust.
Catimor går også under navnet «Cauvery». Dette er en krysning mellom Arabica-variantene «Caturra» og «Hybrido-de-Timor». Caturra er igjen en mutasjon som er sprunget ut av den velkjente «Bourbon»-varianten. Det har gitt Catimor de gode smakskvalitetene fra Caturra, kombinert med Hybrid-de-Timors hardførhet.
En fjerde Arabica-variant som utgjør en viktig del av den indiske kaffeproduksjonen er «Sln.9». Denne varianten er et resultat av en krysning mellom den etiopiske varianten «Tafaikela» og den hardføre «Hybrido-de-Timor». Sin.9 har vist seg å være en svært smaksrik og aromatisk variant, og har blant annet vunnet den prestisjefulle Flavour of India – Cupping Competition, en konkurranse i regi av Coffee Board of India.
Kaffe er en fantastisk og spennende drikk med en lang historie.
Terroir er svært avgjørende for hvordan kaffen din smaker.
Kaffeprisene har falt rundt 60 prosent siden 2015.
Undergruppene av Arabica-kaffen markedsføres ofte med egne navn som forteller om kaffens opprinnelse og ulike smaksretninger.