Slik blir vi påvirket av kaffeemballasjens farge

Synet vårt påvirker smaksopplevelsen kraftig!

Seks tomme kaffeposer med ulike farger ligger ved siden av hverandre Ulike farger får frem ulike forventninger hos oss. Foto: Colourbox.com

Visste du at kaffeopplevelsen begynner allerede i butikken når vi velger hvilken kaffepose vi skal kjøpe? Forskning viser nemlig at fargen på kaffeemballasjen påvirker hvordan vi opplever kaffens smak og aroma.

Det viser en ny nevrovitenskapelig studie gjennomført av forskeren Fabiana Carvalho. Hun har avdekket hvordan emballasjens farger påvirker forventningene våre, og dermed også selve smaksopplevelsen. Studien er publisert i tidsskriftet Food Research International.

Farger gir spesifikke forventninger

I studien deltok 238 amerikanere som selv definerte seg som «spesialkaffe­drikkere». De fikk i oppgave å vurdere forventningene sine til kaffe basert på bilder av kaffeemballasje med ulike farger. Emballasjene kom i 16 farger, med varierende nyanser og metning. Deltakerne skulle blant annet vurdere smak, aroma, sødme, syrlighet, bitterhet og body.

Resultatene viste tydelige mønstre i at bestemte farger utløser helt spesifikke forventninger om smak og aroma:

  • Rosa ble forbundet med sødme, samt en forventning om at kaffen hadde innslag av bær og/eller blomster. I tillegg fremkalte rosa forestillingen om at kaffen var «moderne», og deltakerne hadde en høy forventning om at de kom til å like kaffen.
  • Gul ble assosiert med høy syrlighet og sitrusnoter.
  • Mørke farger som brun og svart ble forbundet med bitterhet og noter av kakao, samt en forventning om at kaffen var mørkbrent.
  • Blå – spesielt lyseblå – ga en forventning om at kaffen var «sofistikert».
  • Grønn ble forbundet med økologi og miljøvennlighet.

I tillegg ble deltakernes forventning påvirket av hvor intense eller lyse fargene var. Mørkere og kraftigere farger ga inntrykk av mer intens smak, kraftigere bitterhet, mørkere brenningsgrad og fyldigere kropp. Samtidig forventet deltakerne at de ikke kom til å like denne kaffen spesielt godt. Dette kan være fordi man ofte assosierer mørke brenningsgrader og dominerende bitterhet med kaffe av lavere kvalitet. Unntaket var de eldre deltakerne, som var mer åpne for kaffe i brun emballasje.

Kaffeemballasje med lysere og blekere fargenyanser ble derimot ansett som mer sannsynlig å inneholde kaffe som hadde balansert sødme, gjerne med innslag av frukt, bær og blomster. Deltakerne vurderte spesielt hvit, rosa og lyseblå emballasje som spesielt tiltalende. Det var spesielt de yngre deltakerne som foretrakk lysere og mer fargerik emballasje.

Nye kaffeopplevelser hjemme

Kaffeindustrien bruker ulike farger for å fremme ulike forventninger om kaffen sin. Men denne kunnskapen kan også du som forbruker benytte deg av når du lager kaffe hjemme. Ved å for eksempel bytte koppen du drikker av, kan du justere hvordan du oppfatter kaffens smak og aroma.

Bruker du for eksempel en lyserosa kopp, vil du oppleve at kaffen får mer sødme, samt noter av frukt, bær og blomster. Denne kunnskapen kan du enten bruke for å fremme kaffens naturlige sødme, eller for å gjøre en bitter kaffe søtere. En gul kopp vil derimot gjøre kaffen syrligere og fremme noter av sitrus. Slik kan du få nye kaffeopplevelser – selv uten å variere kaffe eller bryggemetode!

Relaterte artikler