3 minutter

Kaffe vs. te: Hva er sunnest?

Både kaffe og te er svært sunne drikker med mange positive helseeffekter.

En kopp med grønn te og en kopp med kaffe står ved siden av hverandre på et bord Når alt kommer til alt, er både kaffe og te svært sunt. Foto: Colourbox.com

Verden er delt inn i kaffedrikkere og tedrikkere.

Mens kaffedrikkere sverger til kaffe, mener tedrikkere selvsagt at te er det sunneste. Begge drikkene er kjent for å være stimulerende og ha helsemessige fordeler. Men hva er egentlig sunnest av kaffe og te?

Næringsinnhold i kaffe vs. te

Kaffe og te inneholder omtrent de samme næringsstoffene. Likevel har kaffe generelt høyere nivåer av dem. Kaffe har flere ulike B-vitaminer, mens te hovedsakelig kun har folat. Nivåene av folat i de to drikkene er imidlertid omtrent det samme.

Kaffe har også et høyere nivå av polyfenoler, en type antioksidanter. Det er likevel verdt å merke seg at kaffe og te har litt ulike sammensetninger av polyfenoler, noe som gjør at drikkene har litt ulike effekter på kroppen.

Næringsinnhold

Kaffe

Te

Hva er det godt for?

B-vitaminer (riboflavin, niacin, folat, pantotensyre)

B-vitaminer (folat)

Hjelper metabolismen og nervesystemet, og kan bidra til at du føler deg bedre gjennom dagen

Mineraler (kolin, magnesium, fosfor, kalium, mangan)

Mineraler (magnesium, kalium, mangan, teobromin)

Hjelper med hydrering og regulering av nervesystemet

Antioksidanter (polyfenoler – flavonoid, klorogensyre)

Antioksidanter (polyfenoler – theaflavin, thearubigin, katekin)

Bekjemper frie radikaler i kroppen, er viktig for sykdomsforebygging og er bra for hjertet, blodtrykket og blodsukkernivået

Koffeininnhold i kaffe vs. te

Koffeininnholdet i kaffe er høyere enn i te. Ved overdrevent koffeininntak kan man oppleve angst, skjelvinger og hodepine. Disse bivirkningene dukker imidlertid ikke opp ved moderat inntak.

Det er også verdt å nevne at koffein har svært mange positive helseeffekter. Koffein kan motvirke depresjon, beinskjørhet og nyresykdom, det kan beskytte mot flere typer kreft og diabetes, og øker rett og slett forventet levealder. Koffein kan hjelpe mot enkelte kroniske lidelser, og forbedrer både fysiske og mentale prestasjoner. Så selv om man kan oppleve negative effekter av for mye koffein, er en moderat mengde koffein svært sunt for kroppen.

Koffeininnhold (standard porsjonsstørrelse):

  • Svart kaffe: 95 mg
  • Espresso: 64 mg
  • Pulverkaffe: 62 mg
  • Koffeinfri kaffe: 2 mg
  • Svart te: 47 mg
  • Oolong-te: 38 mg
  • Grønn te: 28 mg
En kopp med kaffe står ved siden av en kopp med te

Både kaffe og te inneholder mange sunne næringsstoffer. Foto: Colourbox.com

Energiboost fra kaffe vs. te

Både kaffe og te gir en energiboost, men på litt forskjellige måter.

Kaffe gir en raskere og kraftigere energiboost. Koffeinet øker dopamin og blokkerer adenosin, noe som gjør at man får økt årvåkenhet og redusert trøtthet. Dopamin øker pulsen, og er altså ansvarlig for den litt nervøse effekten man kan få av kaffe. Effekten av kaffe på energinivået skjer omtrent umiddelbart. Nesten alt av koffeinet blir absorbert i blodet i løpet av 45 minutter, men man får en topp på energinivået allerede etter 15 minutter. Dersom man trenger en øyeblikkelig energiboost, er altså kaffe den riktige drikken å velge.

Selv om te har mindre koffein enn kaffe, inneholder det høye nivåer av L-teanin, som stimulerer hjernen. L-teanin øker hjernens alfabølger, noe som hjelper deg med å slappe av og roe deg ned. Dette stoffet motvirker altså den opphissende effekten av koffeinet, og gjør at man blir årvåken samtidig som man blir avslappet. Kombinasjonen av L-teanin og koffein gjør altså at man opprettholder årvåkenhet, konsentrasjon, fokus og oppmerksomhet, og det er denne kombinasjonen som gjør at te gir en roligere og jevnere energiøkning sammenlignet med kaffe.

Hva er dommen?

Både kaffe og te er sunt, og inneholder mye antioksidanter. Selv om de inneholder forskjellige sammensetninger av antioksidanter, vil begge drikkene gi deg positive helseeffekter – de vil bare beskytte mot litt forskjellige lidelser. Kaffe kan for eksempel hjelpe mot diabetes type 2, Parkinsons og leversykdommer, mens te hjelper bedre mot nyrestein og leddgikt.

Kaffe inneholder mer koffein, på godt og vondt ­– koffein kommer med positive helseeffekter, men kan også ha kjipe bivirkninger. Kaffen gir en mer umiddelbar energiboost på grunn av det høyere koffeininnholdet. Kaffe er altså å foretrekke for de som trenger energi umiddelbart. Te gir en mer gradvis økning i energi, og kan altså være løsningen for de som blir skjelvne og søvnløse av kaffe, og for de som er mer sensitive for koffein.

Kaffe og te gir lignende helsemessige fordeler, blant annet vekttap, motstandsdyktighet mot kreft og økte energinivåer. Begge drikkene er sunne og trygge i moderasjon, så det hele står og faller egentlig på personlige preferanser, og hvor følsom man er for koffein.

Kilder: healthline.com, themanual.com