2 minutter

Naturlig vs. syntetisk koffein

Koffein er koffein. Eller?

Et koffeinmolekyl ligger på et bord med teksten «caffeine» skrevet under i kaffebønner. Naturlig og syntetisk koffein er litt forskjellig. Foto: Colourbox.com

For mange er den første kaffekoppen om morgenen et hellig ritual. I løpet av jobbdagen er en kopp kaffe et helt nødvendig avbrekk. Koffeinet gjør deg klar for en ny dag, og holder hjernen skarp gjennom hele arbeidsdagen. Forskning viser imidlertid at det ikke er helt likegyldig hvilken type koffein du får i deg.

Mens kaffe inneholder naturlig koffein, inneholder de aller fleste energidrikker syntetisk koffein. Men hva er egentlig forskjellen på naturlig og syntetisk koffein?

Ulike typer koffein

Mange tenker kanskje at «koffein er koffein», og at det ikke spiller noen rolle om man drikker kaffe eller energidrikk. Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner.

Mens naturlig koffein er koffein som kommer fra planter og som finnes i naturen, er syntetisk koffein kjemisk fremstilt. Det ble laget for første gang i Tyskland i 1942. De hadde ikke tilgang til naturlig koffein, og måtte derfor finne opp en ny måte å få koffein på. I dag er det hovedsakelig syntetisk koffein som brukes i brus og energidrikker.

Forskjellen på naturlig og syntetisk koffein

Denne studien fra Clarkson University undersøkte forskjellen mellom naturlig og syntetisk koffein, både når det kommer til kognitiv funksjon, humør og fysiologiske funksjoner, slik som for eksempel puls, blodtrykk og hånd-øye-koordinasjon.

Både naturlig og syntetisk koffein forbedrer kognisjon og humøret. Likevel fant forskerne ut at syntetisk koffein tas opp raskere i blodet, og når en topp etter 30 minutter. Syntetisk koffein forsvinner imidlertid også fortere ut av kroppen. Etter 60 minutter bremset koffeinnivåene opp, og hadde sunket allerede etter 90 minutter.

Naturlig koffein gir derimot en mer gradvis og jevn forbedring, i tillegg til en mer langvarig effekt. Naturlig koffein bruker noe lengre tid på å tas opp i blodet, og når en topp etter 60–90 minutter. Koffeinnivået forblir deretter høyt i 3–4 timer før det begynner å synke.

Syntetisk koffein er designet spesifikt for å gi en energiboost, og for å gi en raskere boost enn naturlig koffein. Resultatet blir også at man fortere opplever et «koffeinkræsj». Naturlig koffein frigir energi saktere, og siden kaffe også inneholder en del andre komponenter (antioksidanter, vitaminer, osv.), balanserer dette ut koffeinet. Dermed blir ikke koffeinkræsjet like ekstremt.

Dersom du ønsker en svært rask energiboost, anbefales det altså å drikke syntetisk koffein. Dersom du heller ønsker en langvarig, mer stabil effekt, er kaffe veien å gå. Er du usikker på om drikken du har foran deg inneholder naturlig eller syntetisk koffein? Dersom den inneholder naturlig koffein, står det vanligvis hvilken plante koffeinet kommer fra. Dersom det bare står «koffein», inneholder drikken sannsynligvis syntetisk koffein.

Kilder: trueprotein.com, averlondon.com, theladders.com, foodinsight.org