2 minutter

Vil ha slutt på tilleggspris for plantemelk

Kaffebarene som tilbyr plantebaserte alternativ til kumelk, tar seg som oftest ekstra betalt for dette.

En barista heller steamet melk i en kaffekopp. Kumelk velges i økende grad bort til fordel for plantebaserte melkedrikker. Foto: Colourbox.com

Organisasjonen Veganuary mener at kumelk og plantedrikker bør være priset likt på kaffebar.

Det har etter hvert kommet mange forskjellige plantedrikker å velge blant, både i dagligvarehandelen og i mange kaffebarer. Dersom man ønsker noe annet enn ordinær kumelk i sin cappuccino, cortado, caffe latte osv., må man imidlertid betale litt ekstra. I Norge er det vanlig med en tilleggspris på 5–7 kroner.

Straffer klimabevisste kunder

Veganuary er en ideell organisasjon med base i Storbritannia som fremmer vegansk kosthold. I utgangspunktet oppfordrer de folk til å prøve et vegansk kosthold i januar. Organisasjonen ber nå kaffekjeder som Pret a Manger og Starbucks om å fjerne tilleggsavgiften på plantebasert melk. Avgiften er «en skatt for klimabevisste kunder», hevder Veganuary.

– Ved å fjerne tilleggsavgiften, som ofte blir referert til som den «veganske skatten», vil man definitivt gjøre det lettere for flere å prøve veganske alternativer, sier Toni Vernelli, kommunikasjonssjefen i Veganuary, til avisen The Independent.

Med klimakrisen som bakteppe, mener Vernelli at ansvarlige bedrifter bør gjøre det så enkelt som mulig for folk å velge de bærekraftige alternativene.

Soya er unntaket

Soyamelk skal angivelig være «gratis» flere steder, deriblant på Starbucks, Pret a Manger, Costa Coffee og Caffe Nero. Men ønsker man en annen plantedrikk i stedet for soya, for eksempel mandel- eller havredrikke, må man betale litt ekstra.

Vernelli peker på at soya er et vanlig allergen, og at mange derfor må velge noe annet. De ulike plantedrikkene vil for øvrig tilføre en særegen og søtlig smak som påvirker kaffeopplevelsen.

Plantedrikker øker i popularitet

En undersøkelse fra 2019 viser at nesten en fjerdedel av britene velger plantebaserte drikker fremfor kumelk, kan vi lese i The Independent. Dette er en økning fra samme periode i 2018, da 19 prosent av de spurte oppga en preferanse for plantebaserte melkedrikker.

Ifølge Alpro, som er en stor produsent av plantedrikker, blir det servert rundt 21 millioner plantebaserte kaffedrikker hver uke i Storbritannia. 44 prosent av kaffedrikkerne i en studie de har gjort, oppga at de i 2019 «definitivt» eller «sannsynligvis» ville drikke mere plantebaserte melkedrikker i kaffen sin.

Kanskje plantedrikker etter hvert blir så vanlig at tilleggsavgiften forsvinner? Kaffekjeder har tidligere argumentert med at det er mer kostbart for dem å kjøpe inn og administrere et nisjeprodukt.