2 minutter

Hvis målet er å våkne bør du utsette morgenkaffen

For å maksimere effekten og potensialet av koffeinet, bør vi vente flere timer før vi drikker den første koppen, skal vi tro forskning.

En kopp med kaffe sett ovenfra utgjør en vekkerklokke. Er det bare en myte at kaffe kvikker oss opp om morgenen? Foto: Colourbox.com

Det er ikke uten grunn at så mange starter dagen med kaffe. Kaffe kurerer jo gruff, og mange synes at kaffe har en oppkvikkende effekt – ikke minst om morgenen.

Men hvis formålet med kaffen er å bli kvikket opp, bør vi drikke den når kortisolnivået i kroppen er lavt. Dermed bør vi ikke drikke kaffe om morgenen, leser vi på Inc.com.

Kronofarmakologi er studiet av hvordan biologiske døgnrytmer påvirker inntaket av legemidler. Det er forskere innen denne grenen som har sett på hvordan koffein påvirkes av døgnrytmen.

For å forstå dette må vi ha litt kunnskap om hva kortisol er og hvilken funksjon det har i kroppen.

Les også: Koffein – hva er det egentlig, og hva gjør det med oss?

Kortisol gjør deg våken

Kortisol er et såkalt stresshormon som finnes naturlig i kroppen. I likhet med koffein får det deg til å føle deg mer våken. Kortisolnivået er ikke jevnt, men varierer gjennom døgnet. Nærmere bestemt følger det din biologiske døgnrytme.

Når kortisolnivået er naturlig høyt, vil du føle deg våken og opplagt. Når det er lavt, vil du kunne føle deg søvnig. Hvilken betydning har så dette for kaffedrikking?

Koffein + kortisol = stress

Hvis du drikker kaffe når kortisolnivået er høyt, vil du ikke få den koffein-boosten som du ville fått om kortisolnivået hadde vært lavt. Koffein kvikker deg vanligvis opp, men effekten vil bli begrenset, fordi du allerede er oppkvikket av kortisol.

Faktisk er det slik at koffein sammen med et høyt kortisolnivå kan bli for mye av det gode. Både koffein og kortisol skaper en slags stress-reaksjon i kroppen, så du kan ende opp med å føle deg stresset. Og som vi vet, er det ikke sunt med for mye stress.

En annen konsekvens er at kroppen raskere vil bygge en toleranse mot koffein. Den positive effekten av koffein vil dermed avta når du faktisk har bruk for den – det vil si når kortisonnivået er lavt. Når kortisolnivået har sunket og effekten av koffeinen har forsvunnet, kan du dessuten risikere å føle deg trøttere enn du ellers ville gjort.

Så når er det egentlig gunstig å tilføre kroppen koffein?

På disse tidene bør du drikke kaffe

Kroppen begynner å produsere kortisol like etter at du våkner, og vil nå sitt toppunkt rundt to timer senere. Ettersom nivået er på stigende kurs etter at du har våknet om morgenen, er ikke dette det lureste tidspunktet å drikke kaffe på. Kortisolnivået vil deretter synke, stige og synke igjen gjennom døgnet.

Det er individuelle variasjoner, men hvis du våkner halv sju, vil nivået vært høyt både på morgenen rundt kl. 8–9, på formiddagen rundt kl. 12–13 og tidlig på kvelden rundt kl. 17.30–18.30. Tre til fem timer etter at du har stått opp, er det altså et vindu på et par timer der du vil ha mest utbytte av koffein. Om du skal utnytte stimulansen, bør du drikke den første kaffekoppen først en gang mellom kl. 09.30–11.30. Og hvis du trenger en boost gjennom den kjente «14-knekken», kan du innta koffein etter kl. 13.30. (Hvis du våkner halv sju vel å merke. Du må regne ut hva som blir de rette tidspunktene for deg.)

Selv om kortisolnivået er lavt på kvelden, er det ikke alle som bør drikke kaffe da. Koffein kan virke forstyrrende på søvnen.

Les også: Når bør du slutte å drikke kaffe før leggetid?

Kaffe om kvelden er én ting, men er det verdt å forsake den deilige morgenkaffen? Vi er ikke overbevist … Det tar jo uansett litt tid før man når kortisoltoppen. Litt hjelp på veien kan vel ikke skade?