Koffein gjør at man utfører enkle tester bedre

En kvinne sitter og jobber med en kaffekopp foran seg Har du sovet dårlig? Da kan kaffe hjelpe – til en viss grad. Foto: Colourbox.com

Koffein har en utrolig god effekt på kroppen – på mange måter. Det kan gi deg bedre helse, bedre hukommelse og gjøre deg mer våken. Du har kanskje også hørt at koffein kan gjøre deg smartere og hjelpe deg med å utføre oppgaver? Dette stemmer, men kun til en viss grad.

En ny studie fra Michigan State University har undersøkt hvilken effekt koffein har etter en natt med dårlig søvn. Selv om koffein har en positiv påvirkning, har det dessverre ikke like stor effekt som man tidligere har antatt. Studien ble publisert i Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.

Koffein hjelper på reaksjonstid

I studien deltok i underkant av 300 deltakere. De ble delt inn i fire grupper. Mens to av gruppene sov hjemme, ble de to andre gruppene holdt våkne på et laboratorium. Før testene ble utført, fikk deltakerne enten en pille med 200 mg koffein eller en placebopille. Etter studien ble resultatene til de ulike gruppene sammenlignet for å finne koffeinets effekt.

Den første testen var en enkel oppgave hvor forskerne målte konsentrasjonen og reaksjonstiden til deltakerne. Den andre oppgaven var mer komplisert. Der skulle deltakerne gjøre en rekke mindre oppgaver, og holde styr på dem uten å gjenta eller hoppe over noen trinn.

Resultatene viste at søvnmangel hadde en negativ påvirkning på utførelsen av begge testene. Selv om koffeinet hjalp noe på den enkle oppgaven, hadde det ingen effekt på den kompliserte oppgaven. Dersom man har sovet dårlig, vil altså koffein kunne gjøre at man får kortere reaksjonstid, men det vil ikke hjelpe med å utføre og huske trinnene i en mer komplisert prosedyre. Jo mer komplisert en oppgave er, jo mindre vil altså koffeinet hjelpe.

Koffeinets effekt vil i tillegg bli dårligere jo flere netter på rad man sover dårlig. Forskergruppen understreker derfor viktigheten av søvn, og påpeker at søvnmangel kan være farlig, spesielt over tid. Vi anbefaler derfor en god natts søvn før du skal ha eksamen eller skal utføre en vanskelig oppgave på jobb.

Kilder: forskning.no, consumer.healthday.com

Relaterte artikler