Fairtrade, Ø-merket, Rainforest Alliance, Cup of Excellence og Norsk Kaffeinformasjon – har du lagt merke til noen av disse?
Her følger en oversikt over de mest brukte merkeordninger som er i bruk for å klassifisere kaffe solgt i Norge.
Fairtrade-merket betyr at produktet tilfredsstiller internasjonale standarder for rettferdig handel med jordbruksprodukter fra fattige land. Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for dette, og gir forbrukere mulighet til å bidra til fattigdomsbekjempelse i store deler av verden.
Kaffe merket med Fairtrade-symbolet kommer fra plantasjer og kooperativer som er organisert av selvstendige bønder, og som er sertifisert etter en standard for inntekt, arbeidsforhold og grunnleggende rettigheter, samt miljøvennlig produksjon. Det er sertifiseringsorganisasjonen FLO-CERT som kontrollerer at standarden overholdes.
I 2018 var det tjue år siden den første Fairtrade-merkede kaffen kom i salg i Norge. Siden den gang har vi nordmenn til sammen drukket over en milliard kopper Fairtrade-merket kaffe. Farmer’s Coffee er den mest solgte Fairtrade-kaffen her til lands.
For å kunne markedsføre kaffe som økologisk må både produksjon og produkt være kontrollert og godkjent av organisasjonen Debio. Ø-merket er det offisielle norske økologimerket og gir en garanti for at en vare er økologisk dyrket.
Ø-merket er altså det synlige beviset for at kaffen er sertifisert. Når du kjøper kaffe med Ø-merket, kan du som forbruker være sikker på at kaffebønnene er dyrket etter økologiske prinsipper – uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel. Debio fungerer som et bindeledd mellom gårdbruker og forbruker.
De siste års fokus på miljø, klima og etikk har økt etterspørselen etter økologiske produkter.
Rainforest Alliance Certified er merkeordningen til den internasjonale non-profit-organisasjonen Rainforest Alliance. Organisasjonen jobber for å bevare biologisk mangfold og bærekraftig livsgrunnlag ved å kombinere landbruksmetoder, forretningspraksis og forbrukeratferd.
Rainforest Alliance-merket indikerer at produksjonen imøtekommer strenge krav til miljøhensyn og sosialt ansvar som kreves av ulike merkeordninger.
Cup of Excellence har siden 1999 vært den mest prestisjefylte konkurransen i kaffebransjen. Konkurransen holdes årlig i utvalgte land i Afrika og Sør- og Sentral-Amerika. Alle kan sende inn kaffeprøver til konkurransen, der partiene først blir vurdert av en lokal jury. Kaffene som går videre, blir deretter smaksvurdert av en internasjonal jury. All smakingen foregår blindt etter cuppingkriterier som aroma, renhet, sødme, syrlighet, munnfølelse, smak, ettersmak og balanse.
Kaffen selges på internett-auksjoner til høystbydende, og prisen kaffene oppnår er ofte svært høy. Gjennomsnittlig betales det mer enn 3,5 ganger markedspris for disse kaffene. Cup of Excellence-konkurransene bidrar på denne måten til økt fokus på kvalitet som igjen gir bøndene en mer rettferdig pris for kaffen sin. Varemerke og logo er beskyttet av The Alliance for Coffee Excellence, Inc.
Skal du få tak i Cup of Excellence-kaffe i Norge, må du oppsøke en kaffebar.
Kaffeleverandører som er medlem i Norsk Kaffeinformasjon og etterlever organisasjonens standarder kan benytte det sirkelrunde «kaffemerket» på sine produkter.
I fjor var over halvparten av all kaffe som ble solgt av de største produsentene i Finland, Fairtrade-sertifisert.
Den milde og velbalanserte smaken vil gi deg en fin opplevelse på hjemmekontoret.
Klimaendringenes konsekvenser for kaffe var temaet på en konferanse i regi av Fairtrtade Norge.
Forurensning fra plantevernmidler var et stort problem i Colombia og resten av Latin-Amerika.