Kalde kaffedrikker stadig mer populært

Det som betegnes som kalde kaffedrikker, er etter hvert blitt en stor kategori med mange ulike varianter.

Iskaffe i to glass Mange er glade i ulike kalde kaffevarianter. Foto: Colourbox.com

Kalde kaffedrikker øker i popularitet nær sagt overalt. Det er en trend som også er tydelig i det norske markedet.

Iskaffe er vel kjent og vel innarbeidet, og interessen for andre kalde kaffedrikker er også stigende, for eksempel kaldbrygget kaffe. Nitrokaffe, som er en kaldbrygget kaffe tilsatt nitrogen, øker i popularitet og utbredelse.

Det er mulig å lage både iskaffe og kaldbrygget kaffe selv. Likevel er det mange ferdige produkter som ser ut til å friste forbrukerne.

Big in the USA

Ikke overraskende er det amerikanske forbrukere som har ført an i markedsutviklingen av kalde kaffedrikker. Forbruket av kald kaffe øker betydelig i det amerikanske markedet. Det er godt dokumentert gjennom kartleggingen av amerikaneres kaffevaner, som er gjort av The National Coffee Association siden 1950-tallet.

I den årlige rapporten National Drinking Trends ble det i 2017 for øvrig lagt inn nye kategorier for å favne nye forbrukerpreferanser. Blant annet har man nå en tabell for «ikke-espresso-baserte drikker». Denne inkluderer kalde kaffedrikker som nitrokaffe og kaldbrygg.

Brus vs. kaffe

Det er for øvrig verd å merke seg at brusforbruket har hatt en nedgang i mange markeder hvor konsumet av kalde kaffedrikker har gått opp. Det er flere mulige forklaringer på dette. For det første er et økende antall forbrukere skeptiske til brus på grunn av sukkerinnhold og syre. For det andre er kalde kaffedrikker en kategori som oppfattes som forfriskende. Det lanseres også  stadig  nye varianter. For det tredje gir kalde kaffedrikker en mulighet for kaffebarer og andre serveringssteder til å nå nye og yngre kundegrupper.

Kremet kaldbrygg

Det skal heller ikke ses bort fra at konsistensen er en faktor som spiller inn. Den litt kremete «toppingen» på kaldbrygget kaffe gjør smaksopplevelsen rundere. Det kan antas å være viktig for dem som ønsker en rundene smak, men ikke ønsker å tilsette melk eller sukker i kaffen.

Millenniumsgenerasjonen

Ellers er det verd å merke seg at den såkalte millenniumsgenerasjonen, det vil si dem som er født mellom 1981 og 1996, er spesielt positive til ulike typer kalde kaffedrikker. Det særegne med denne gruppen er at den har verdier og preferanser på tvers av landegrenser. I stor grad har de mer til felles seg i mellom enn med eldre i eget land. Forklaringen på det er blant annet fremveksten av sosiale medier. Nå er denne gruppen i ferd med å bli kjøpesterke forbrukere. Sansynligvis vil det  bidra til at konsumet av kalde kaffedrikker vil fortsette å øke i årene fremover.

Relaterte artikler