Episode 5 av «Den sosiale oljen» handler om en av kaffeindustriens største utfordringer – mangelen på arbeidskraft.
Episode 5 av «Den sosiale oljen» tar for seg en av de største utfordringene i kaffeindustrien.Ellers møter vi Michael R. Neumann fra Neumann Coffee Group, David Moorhouse fra International Coffee Organization og Carolina Castañeda fra Colombian Coffee Federation.
Se den fullstendige episoden «Foredling av kaffe» på johjohannsonkaffe.no.
Joel Papamija:
Akkurat nå er den store utfordringen arbeidskraft, fordi den yngre generasjonen gradvis mister interessen for landsbygda.
Michael R. Neumann:
Et av de store problemene i kaffeindustrien i så mange land både i Latin-Amerika, i Afrika og i Asia, er at den unge befolkningen forlater landsbygda.
David Moorhouse:
Det er stadig vanskeligere å motivere unge mennesker til å jobbe med kaffe. De vil heller flytte til byene, eller foretrekker å dyrke andre råvarer, så det er et problem at kaffefarmerne blir eldre.
Carolina Castañeda:
I Colombia er gjennomsnittsalderen 52 år, og det gjelder ikke bare Colombia, men også Sentral-Amerika og mange andre kaffeproduserende land.
Michael:
Jeg tror det ofte har med farmens struktur å gjøre, at farmen er uorganisert og at det ikke finnes noen plan for fremtiden. Det er ingen forståelse for hva produksjonen koster, og stort sett er det også svært dårlig kommunikasjon mellom generasjonene.
Carolina:
Så vi må motivere kaffeprodusentene til å fortsette å gjøre det de kan best. Og en av de viktigste investeringene handler om opplæring.
Line Verndal:
Med økt kunnskap styrker man farmerens egen iver og stolthet til kaffeproduksjonen. Og da gjør man det også mer attraktivt for de yngre generasjonene.
Michael:
Da blir de unge interessert, når de ser at, «Aha! Dette er en business som foreldrene mine planlegger for flere år fremover. Jeg kan involvere meg, jeg vet hva vi kan forvente og hvilke problemer vi må løse.» Det endrer mentaliteten til den yngre generasjonen.
Klimaendringenes konsekvenser for kaffe var temaet på en konferanse i regi av Fairtrtade Norge.
Klimaendringer kan gjøre at den daglige kaffekoppen blir noe som hører fortiden til.
Forurensning fra plantevernmidler var et stort problem i Colombia og resten av Latin-Amerika.
Forbrukere kan forvente å måtte betale mer for kaffen sin i tiden fremover.