Kaffens fjerde bølge er over oss

Hva innebærer det?

En kopp med kaffe står midt oppi en bølge på havet Foto: Adobe Firefly

Kaffe har gått gjennom en rekke ulike «epoker». Disse epokene kalles gjerne for bølger, og handler primært om kaffebønnenes kvalitet og hvordan man velger å nyte kaffe. Og mens vi lenge har hatt den tredje bølgen over oss, ser vi fremveksten av en fjerde bølge, mye takket være gen Z.

Generasjon Z består av dem som er født mellom 1997 og 2012. De foregående generasjonene har vært stolte av å drikke kaffen svart, og dette har i stor grad blitt sett på som den «korrekte» måten å drikke kaffe på. Gen Z er imidlertid en generasjon som er kjent for aktivisme og engasjement for å bryte ned sosiale klasseskiller. Det er derfor ikke overraskende at de har møtt den til tider litt elitistiske kaffetilnærmingen i den tredje bølgen med motstand, og at de som resultat har satt i gang en ny og fjerde bølge.

Kaffens tre bølger

For å forstå hva kaffens fjerde bølge handler om, er man først nødt til å se på de foregående bølgene.

Den første bølgen handler i stor grad kun om tilgjengelighet – man skulle kunne gå på butikken og kjøpe kaffe. Det var ikke fokus på verken kvalitet, opprinnelsesland, foredlingsmetode, brenningsgrad eller bønnetype. Kaffen var gjerne mørkbrent og bitter, og generelt lite god. Løsningen var dermed å tilsette både melk og sukker for å gi den en bedre smaksprofil.

Den andre bølgen dukket opp takket være en del kjedekaféer som gav liv til kaffen på en ny måte ved å tilby et bredere utvalg av kaffeopplevelser. Man begynte å snakke om opprinnelsesland og var mer opptatt av kvalitet, men hovedfokuset var likevel på den generelle kaffeopplevelsen – ikke kaffen i seg selv. Det var i løpet av den andre bølgen at espressobaserte kaffedrikker dukket opp, og det ble for første gang brukt ulike, smaksatte siruper for å gi ny smak til kaffedrikkene. Denne bølgen vekket en interesse for kaffe, men kaffen i seg selv var fortsatt mørkbrent, bitter og generelt sett uinteressant.

Så kom den tredje bølgen. Plutselig ble det stort fokus på selve kaffebønnene og at kaffen skulle ha høy kvalitet. Det ble eksperimentert med lysere brenningsgrader for å få frem ulike smaksnyanser, og straks forbrukerne oppdaget at kaffe kunne ha mer enn bare en brent og bitter smak, oppstod det en slags kafferenessanse. At kaffen plutselig fikk en bedre og mer spennende smaksprofil resulterte også i fremveksten av håndbrygging, og det å nyte kaffen slik den er – svart, og fullstendig uten tilsetninger.

Nå er dette altså i endring igjen, og vi har en ny og fjerde bølge over oss.

Fremveksten av den fjerde bølgen

Generasjonene før gen Z, med millenniumsgenerasjonen og gen X i spissen, har tradisjonelt sett på kaffe som noe seriøst. Gen Z sine nye kaffevaner kan imidlertid sees på som en avvisning av den «seriøse» kaffekulturen. Den seriøse kaffekulturen blir også sett på som «snobberi», noe som for gen Z er helt uaktuelt. Vi står altså overfor et kulturelt skifte som går bort fra kaffebegrepene som ble etablert av gen X og millenniumsgenerasjonen.

For den yngre generasjonen er det viktig at kaffedrikking ikke skal være en alvorlig affære. Det er noe man skal kose seg med – på den måten man selv måtte ønske. De omfavner altså en mer inkluderende, morsom og avslappende tilnærming til kaffe, hvor alle er frie til å nyte kaffe slik de selv måtte ønske. Den fjerde kaffebølgen handler altså mer om opplevelsen rundt kaffe, og det å bruke kaffe som et slags kreativt lerret hvor man kan lage fargerike og smaksrike kreasjoner.

Relaterte artikler