2 minutter

Kan kaffe motvirke beinskjørhet?

De som er beinskjøre, har en beinstruktur som er mer skjør og utsatt for brudd. En ny studie har gode nyheter.

En eldre kvinne sitter i en stol og drikker kaffe. Beinskjørhet er en medvirkende faktor ved de fleste brudd hos eldre. Foto: Colourbox.com

Ny forskning viser at kaffedrikking kan medvirke til økt beinmasse, til tross for at koffein øker utskillelsen av kalsium.

Kalsium er det viktigste mineralet i skjelettet, og beinskjørhet/osteoporose er en endring av beinstruktur med lavere innhold av kalsium enn normalt. Samtidig er koffein kjent for å øke utskillelsen av kalsium gjennom urinen. Hvordan kan det da ha seg at man ser en mulig positiv sammenheng mellom kaffe og beinskjørhet?

Tidligere studier som har tatt for seg sammenhengen mellom kaffe og beinskjørhet, har ikke vært entydige. Den nye studien bringer potensielt gode nyheter for kaffedrikkere, kan vi lese på The Daily Coffee News.

Kaffe og beinskjørhet

564 personer inngikk i studien. Gruppen med kaffedrikkere hadde høyere benmasse enn gruppen som ikke drakk kaffe. Forskerne identifiserte bestemte metabolitter i kaffe, inkludert tre typer som særlig har blitt forbundet med økt beintetthet, og dermed redusert risiko for beinbrudd. 

– For alle de som drikker mye kaffe og er opptatt av helseeffekten av kaffe, er dette gode nyheter. Kaffe ser ut til å være generelt bra for beinhelsen, sa Chad Deal fra Cleveland Clinic. 

Blir ikke kalsiumnivået påvirket av kaffe?

Deal anbefaler samtidig at stordrikkere av kaffe som vet at de har lav beinmasse, tester seg for å finne ut hvor stor utskillelse de har av kalsium. 

Hvis man har et lavt kalsiumnivå, kan koffeinen i kaffe øke risikoen for beinskjørhet. Melk, for eksempel i kaffen, kan kompensere for dette tapet, ettersom en melkeskvett bidrar til en god tilførsel av kalsium.

Les mer om hvorfor noen velger å ha melk i kaffen sin.

Fordi koffein har en liten negativ effekt på kroppens kalsiumopptak, har det blitt forsket mye på kaffens helseffekter opp gjennom årene. Allerede i 2002 var det en ekspert på beinhelse som i en studie hevdet at det ikke finnes bevis for at koffein har en skadelig innvirkning på beinhelse eller på kalsiumnivå, så lenge man får i seg den anbefalte daglige dosen av kalsium.