Økende kaffekonsum i Storbritannia

I te-bastionen Storbritannia drikkes det daglig 25 millioner flere kopper kaffe enn for ti år siden.

Fasaden til en Costa-kafé i England. Costa Coffee er den største kaffekjeden i Storbritannia. Foto: Sjo og Floyd

Hver dag nyter britene 95 millioner kaffe. Det blir hevdet at den høye kvaliteten på kaffen som nå er tilgjengelig, er hovedårsaken til den kraftige økningen av kaffekonsum i Storbritannia.

En annen faktor som spiller inn, er et nytt konsummønster. At det blir stadig flere dyktige baristaer, er nok også noe av forklaringen. Ser man nærmere på årsakene og faktorene som bidrar til økt kaffekonsum i Storbritannia, er det verd å merke seg følgende områder, ifølge Catering Today.

Iskaffe øker i popularitet

Iskaffens popularitet øker stort, og en undersøkelse viser at 40 prosent av dem som kjøper kaffe av produsenten Matthew Algie, har kjøpt iskaffe i løpet av det siste året. Videre viser undersøkelsen at 30 prosent av de spurte fremhever iskaffe som sin favoritt. Forbrukerne forventer angivelig å finne en forfriskende kaffedrikk i enhver kafé og kaffebar.

Melk for enhver smak

Nå i disse helsebevisste tider viser undersøkelser at hele 60 prosent mener det er viktig med sukkerfrie alternativer, ifølge Matthew Algie. Når man også får mandelmelk, soyamelk, allergenfri-melk og andre ikke-meieribaserte melketyper inn i kafeene, treffer baristane flere kunder.

Kompetent tilberedning med kvalitetsbønner

At kundene ønsker en velsmakende kopp kaffe, er selvsagt. Da er det viktig med gode bønner som er riktig brent. Videre er det viktig at baristaene har fått god og ikke minst nok trening i å tilberede kaffe av høy kvalitet. Det er også av stor betydning at den som tilbereder kaffen vet hvordan utstyret fungerer på best mulig måte.

Nye kaffevaner

For å være sikker på at den enkelte kafé treffer sine kunder, må man forstå kundenes vaner og oppførsel. Derfor er det interessant å se nærmere på hva som gjør at vi velger ulike alternativer fra en kaffemeny.

Blant annet viser en undersøkelse utført på vegne av kaffeselskapet Jacobs Douwe Egberts (JDE) at 58 prosent kjøper kaffe for å tilfredsstille et annet behov enn tørst, 43 prosent kjøper kaffe for å skjemme bort seg selv, og 27 prosent kjøper kaffe for å være sosial.

Altså er det flere overlappende og sammensatte årsaker til at kaffekonsumet i Storbritannia har økt.

Relaterte artikler