Fairtrade ble opprettet for å beskytte sårbare kaffebønder. Les intervju med daglig leder i Fairtrade Norge, Annabelle Lefébure-Henriksen.
Som forbruker skal du vite hva Fairtrade er, og hvorfor det er viktig, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Annabelle Lefébure-Henriksen. Foto: Sjo og FloydAnnabelle Lefébure-Henriksen overtok som daglig leder i Fairtrade Norge i september 2018.
– Jeg er ikke ny leder lenger, men det første året i en organisasjon er jo alltid en læringsprosess, smiler Annabelle.
Lefébure-Henriksen kom til Fairtrade fra jobben som bærekraftansvarlig hos Varner Retail AS. Der var hun blant annet ansvarlig for å bygge opp kleskjedens India-kontor.
– Som representant for en stor næringslivsaktør har jeg hatt mye kontakt med Fairtrade «på bakken», og har sett på nært hold hva det betyr å styrke for eksempel bomullsprodusentenes vilkår. Det er næringsliv og handel som muliggjør endring for bøndene, så lenge handelen er bærekraftig og rettferdig for alle leddene i næringskjeden.
Den nye sjefen er siviløkonom fra Norges handelshøyskole i Bergen. Hun har også en master i internasjonale forhold og samfunnsansvar fra Institut Catholique de Paris. Det er denne kunnskapen, kombinert med 12 års næringslivserfaring samt et brennende engasjement for bærekraftige verdikjeder og anstendige arbeidsforhold, som Annabelle tar med seg når hun skal peke ut hovedsatsingsområdene for Fairtrade Norge i årene fremover.
– Jeg håper at vi kan jobbe enda tettere sammen med næringslivet. Sammen kan vi skape viktige endringer. Det er jo i samhandlingen mellom råvareprodusentene i sør og de kommersielle aktørene her i nord at mulighetene ligger.
– Jeg tror også at må vi bli enda tydeligere overfor forbrukerne. Som forbruker skal du vite hva Fairtrade er, og hvorfor det er viktig. Du skal føle at du bidrar med noe viktig når du handler sertifiserte merker, fortsetter Lefébure-Henriksen.
– Dessuten ønsker vi å styrke samarbeidet med andre organisasjoner som jobber mot de samme overordnede målene som oss. Vi kan ikke redde verden alene, men sammen med andre kan vi få gjort ganske mye.
– Et annet aspekt, som det også er viktig å ha med seg, er at ikke alle råvarer nødvendigvis skal eksporteres. Det viktigste for oss er jo at bøndene i produsentlandene får skikkelig betalt for varene sine, ikke at varene ikke skal selges i eget land. Derfor jobber Fairtrade også med å stimulere utviklingen av det lokale markedet rundt produsentene.
For serveringsbransjen er det Fairtrade-produkter som kaffe, te, kakao, sukker, bananer, is, krydder og vin som er interessante. Har Fairtrade-sjefen noen tips til økt bruk av «rettferdige produkter»?
– I Sverige har man eksperimentert med «rettferdig frokost» ved enkelte hoteller, hvor alle produktene i frokostbufféen er Fairtrade-sertifiserte. Vi vet at også norske hoteller har vist interesse for konseptet. Det kan kanskje være et sted å starte? avslutter Annabelle Lefébure-Henriksen retorisk.
Denne artikkelen er lånt fra Smakmagasinet.no.
Den milde og velbalanserte smaken vil gi deg en fin opplevelse på hjemmekontoret.
Klimaendringer kan gjøre at den daglige kaffekoppen blir noe som hører fortiden til.
Hvert eneste kaffeproduserende land har egne kvalitetsstandarder som klassifiserer produksjonen.
Spørsmålet vil bli diskutert under en kaffeprat arrangert av Utviklingsfondet.