– Fairtrade-kaffe gjør rettferdig handel konkret

Kaffe er det tydeligste Fairtrade-produktet i Norge.

En kaffefarmer står i en plantasje og holder opp plukkede kaffebær Kaffebønnene som Farmer’s Coffee brennes på, kommer fra Huila-regionen i Colombia. Foto: JOH. JOHANNSON KAFFE AS

Når Oslo kommune – som Fairtrade-hovedstad – stiller tydelige forventninger til etisk handel, får det konsekvenser i hele verdikjeden: fra kaffebøndene i Colombia til kaffetrakteren på Myrer Omsorg+ i Oslo. Fairtrade-kaffe er, med andre ord, en del av den kommunale omsorgen.

Fairtrade-systemet ble etablert for å sikre produsenter i utviklingsland bedre sosiale og miljømessige vilkår – og en garantert minstepris for produktene sine. I praksis betyr det at bøndene får stabil inntekt selv når verdensmarkedsprisen varierer, og at en del av inntekten – Fairtrade Premium – går til nyttige lokale fellestiltak som skole, helse og infrastruktur.

Morten Stubberud, Esben Johansen og Siv Merete Asmundvaag smiler mot kameraet

Morten Stubberud (tv.), Esben Johansen og Siv Merete Asmundvaag. Foto: Sjo og Floyd

Kaffe gir tydelig Fairtrade

Kaffe er kanskje det tydeligste Fairtrade-produktet i Norge. Ifølge Norsk kaffeinformasjon drikker vi nordmenn drøyt 4,7 milliarder kaffekopper årlig, og andelen kaffe som er Fairtrade-sertifisert øker hvert år.
– Kaffe er en effektiv måte å gjøre rettferdig handel håndgripelig på. «Alle» drikker kaffe, samtidig som man enkelt kan spore produktet tilbake til produsenten, sier Siv Merete Asmundvaag, som er fagansvarlig for offentlig sektor i Joh. Johannson Kaffe. 

Kommunens rolle som markedsmotor

Som Fairtrade-hovedstad siden 2011 har Oslo kommune forpliktet seg til å velge rettferdige produkter der det er mulig, og kaffe står øverst på listen.
– For å være med på offentlige anbud må vi ganske enkelt ha et bredt sortiment av sertifiserte produkter, sier Morten Stubberud, som er fagansvarlig for offentlig sektor i ASKO ØST. – Det gjelder både for kaffesortiment og andre varer til storkjøkken. Kommunen stiller tydelige krav, og det gjør hele bransjen bedre. 

Esben Johansen på Myrer Omsorg+: – Kaffen betyr mer enn man tror

Som kjøkkenleder på bo- og servicesenteret Myrer Omsorg+ i Oslo er Esben Johansen tett på både rutiner og mennesker. Han merker hvordan kommunens Fairtrade-krav får praktisk betydning i hverdagen – ikke som byråkrati, men som et tydelig verdigrunnlag.
– Joh. Johannson Kaffes Farmer’s Coffee er skikkelig kaffe. Den smaker som den skal – og det føles riktig at den er produsert på ordentlige vilkår, forklarer Johansen.
– Beboerne våre er helt vanlige kaffeelskere som nordmenn flest, og de setter pris på at vi bryr oss om kvaliteten på kaffen. 

Farmer’s Coffee – norsk Fairtrade-pioner

Et av hovedproduktene i Oslo kommunes sortiment er altså Farmer’s Coffee – blant de første Fairtrade-produktene i norsk dagligvare da den kom i 1995. Kaffen er i dag den mest solgte Fairtrade-kaffen i Norge, og brukes både i storkjøkken og dagligvaremarkedet.

Kaffebønnene som Farmer’s Coffee brennes på, kommer fra Huila-regionen i Colombia, dyrket av små produsenter med Fairtrade-sertifisering. Gjennom ordningen får bøndene bedre betaling, tilgang til opplæring og støtte til klimatiltak.
– Kvaliteten på Fairtrade-kaffe er veldig høy, i tillegg til at produsenten står økonomisk stødigere, påpeker Asmundvaag.

Joachim Pietronigro er en av de profesjonelle cupperne hos JOH. JOHANNSON KAFFE AS. Foto: Sjo og Floyd

Når smak og ansvar møtes

Fairtrade-kaffe blir – og skal bli – vurdert ut fra etikk, men på brenneriet i Vestby handler diskusjonen like mye om kvalitet. Der cuppes kaffen ukentlig for å justere brenneprofiler og opprettholde stabil smak.

På kaffebrenneriet beskrives Fairtrade-bønnene som «rene, balanserte og stabile i kvalitet».
– Dette er bra kaffe, punktum, forteller Joachim Pietronigro, en av Vestby-brenneriets profesjonelle cuppere.

Bærekraft som konkurransefortrinn

Som grossist har ASKO også utviklet et bærekraft-dashbord som hjelper offentlige kunder å måle klimaeffekt og etisk innkjøpsandel.
– Det handler ikke bare om bilene som leverer varene, men om hele kjeden – fra produsent til servering, sier Stubberud.

Kombinasjonen av Fairtrade-krav og leverandøransvar gjør dermed at bærekraft blir til en del av selve konkurransekraften – ikke bare en fortelling ved siden av.

Fra ideell til industriell praksis

– At Oslo kommune holder fast ved sin Fairtrade-status handler mindre om symboler og mer om struktur. Når store offentlige aktører krever sertifiserte varer, endres standarden for hele markedet, avslutter Siv Merete Asmundvaag.

Fairtrade-fakta

  • Oslo kommune ble Fairtrade-hovedstad i 2011
  • Fairtrade garanterer produsentene minstepris og en sosial premie til lokalsamfunn
  • Kaffe, bananer og roser var de første Fairtrade-produktene i Norge
  • Johannson Kaffe brenner to Fairtrade-kaffevarianter: Farmer’s Coffee og Fairtrade-sertifisert Green World økologisk kaffe
  • Farmer’s Coffee er landets mest solgte Fairtrade-kaffe
  • Offentlige anbud krever stadig oftere dokumentert sertifisering av kaffe og te

Denne artikkelen ble først publisert på www.smakmagasinet.no.

Relaterte artikler