Starbucks-kaffe vil gi norske kaffemerker konkurranse

Nestlé har sikret seg rettigheten til å selge Starbucks-kaffe i norske dagligvarebutikker.

Starbucks kaffebar. Starbucks er en kaffegigant, med over 30 000 kaffebarer verden over. Foto: Colourbox.com

Det innebærer at de norske merkene som er markedsledende på filterkaffe og hele bønner i det norske hjemmekaffemarkedet, vil få økt konkurranse fra verdens største kaffekjemper.

JDE (Jacobs Douwe Egberts), som eier Friele, og JOH. JOHANNSON KAFFE, som står bak merker som Evergood, ALI Kaffe og Coffee of the World, dekker til sammen over 85 prosent av det norske hjemmekaffemarkedet, skriver Dagens Næringsliv.

Nestlé er verdens største kaffeprodusent. Selskapet er størst i Norge på pulverkaffe og kaffekapsler (Nespresso), men tradisjonell, brent kaffe er et område hvor Nestlé ikke har nevneverdige markedsandeler i dag.

Kan bli dramatisk

Frieles eier, nederlandske JDE, har i tillegg kjøpt rettighetene til Coop-kaffe. JOH. JOHANNSON KAFFE er norskeid, og har en over 150 år lang historie som leverandør av kvalitetskaffe.

– Når de to største kaffeaktørene i verden trenger seg inn i dette markedet kan det bli dramatisk, sett fra et nasjonalt kaffehus. Det gjelder uavhengig av om de er store på brent kaffe eller pulverkaffe. Oppkjøpet av Starbucks-rettighetene er et godt bilde på det som nå skjer. Og man skal ikke undervurdere internasjonalt kjente merkevarer, og hvilken stilling de har i Norge, sier Espen Gjerde, toppsjef i JOH. JOHANNSON KAFFE til Dagens Næringsliv.

Gjerde kommenterer at det alltid vil ta tid å komme inn i et nytt marked når kaffevanene er satt. Han legger til at JOH. JOHANNSON KAFFE har en kvalitetsmessig god kaffe som vil stå seg godt mot alle konkurrenter.

Nytt kaffeanlegg gir konkurransekraft

JOH. JOHANNSON KAFFE bygger for tiden verdens mest moderne kaffeanlegg.
– JOH. JOHANNSON KAFFE har de sterkeste merkevarene i det norske kaffemarkedet. At vi nå kan tilby kaffe av høy kvalitet produsert i et klimanøytralt kaffeanlegg, vil gi oss en betydelig konkurransekraft i årene fremover, har markedsdirektør Ted Allergoth uttalt ved en tidligere anledning.

Relaterte artikler