I en studie, fant man at ønsket om å være miljøvennlig kan påvirke vår smaksopplevelse.
                                
                                    Kaffeemballasjen påvirker hvilket inntrykk vi får av kaffen. Foto: Colourbox.com                                
                                                                    
                                                            Studien om økomerking er publisert på Journal Plos One. Den dokumenterer at betegnelsen «øko-vennlig» har stor innvirkning både på vår oppfatning av smak og vår vilje til å betale ekstra for produktet.
I første del av undersøkelsen ble deltakerne servert to kopper med nøyaktig samme type kaffe. Den ene var merket «øko-vennlig», den andre «ikke øko-vennlig». Et betydelig flertall av deltakerne mente den øko-vennlige varianten smakte best. I tillegg var flertallet villig til å betale 25 % mer for denne kaffen.
I andre del av undersøkelsen gjennomførte deltakerne smakstesten før de ble fortalt hvilken variant som var øko-vennlig. Da fikk de to variantene like mange stemmer.
I et tredje forsøk ble det undersøkt om gruppepress hadde en innvirkning på svarene. Deltakerne fikk begge variantene, og ble spurt om de var villige til å betale mer for den øko-vennlige varianten. Svarene ble gitt skriftlig og anonymt. Også i dette forsøket ble det vist at flertallet var villige til å betale mer for økologisk kaffe.
Har du noen gang lurt på hva som egentlig er forskjellen på kaffe fra ulike land og verdensdeler?
Fairtrade, Ø-merket, Rainforest Alliance, Cup of Excellence og Norsk Kaffeinformasjon – har du lagt merke til noen av disse?
Fairtrade gir forbrukere mulighet til å bidra til fattigdomsbekjempelse i store deler av verden.
Regenerative Agriculture Certification skal ta bærekraft et skritt videre.