Økomerking påvirker smaksopplevelsen

I en studie, fant man at ønsket om å være miljøvennlig kan påvirke vår smaksopplevelse.

Kaffekopper og kaffebønner Kaffeemballasjen påvirker hvilket inntrykk vi får av kaffen. Foto: Colourbox.com

Svenske forskere ved høyskolen i Gävle har gjennomført en undersøkelse som tar for seg hvordan klassifiseringen og beskrivelsen av kaffe på kaffeemballasjen påvirker smaksopplevelsen vår.

Studien om økomerking er publisert på Journal Plos One. Den dokumenterer at betegnelsen «øko-vennlig» har stor innvirkning både på vår oppfatning av smak og vår vilje til å betale ekstra for produktet.

I første del av undersøkelsen ble deltakerne servert to kopper med nøyaktig samme type kaffe. Den ene var merket «øko-vennlig», den andre «ikke øko-vennlig». Et betydelig flertall av deltakerne mente den øko-vennlige varianten smakte best. I tillegg var flertallet villig til å betale 25 % mer for denne kaffen.

Økomerking hadde betydning

I andre del av undersøkelsen gjennomførte deltakerne smakstesten før de ble fortalt hvilken variant som var øko-vennlig. Da fikk de to variantene like mange stemmer.

I et tredje forsøk ble det undersøkt om gruppepress hadde en innvirkning på svarene. Deltakerne fikk begge variantene, og ble spurt om de var villige til å betale mer for den øko-vennlige varianten. Svarene ble gitt skriftlig og anonymt. Også i dette forsøket ble det vist at flertallet var villige til å betale mer for økologisk kaffe.

Relaterte artikler