2 minutter

Første kaffeparti fra ny fabrikk

Den offisielle åpningen av det moderne kaffeanlegget vil skje i begynnelsen av 2021.

Butikksjefene ved Brobekk Storcash står sammen med det første partiet med Evergood fra det nye anlegget på Vestby Butikksjef Bjørn Erik Carlsen t.v. og Daniel Josva ved den første pallen med Evergood produsert ved det nye kaffeanlegget i Vestby.

I slutten av september fikk Brobekk Storcash levert den aller første pallen med Evergood fra ASKO, produsert på den nye kaffefabrikken i Vestby.

Butikksjef Bjørn Erik Carlsen og ansvarlig for kaffeavdelingen ved Brobekk Storcash, Daniel Josva, tok imot den første ladningen med Evergood-kaffe fra det hypermoderne anlegget.

Prøveproduksjonen er nå godt i gang, og alt er klart til den offisielle åpningen i januar/februar neste år.

Det nye kaffeforedlingsanlegget er på 9400 kvadratmeter og skal etter hvert produsere 12 000 tonn ferdig kaffe i året. Dette blir et av verdens mest avanserte anlegg for foredling av kaffe, og det gir mange fordeler.

Ny fabrikk med ny teknologi

Ny teknologi vil sørge for at kaffemerker som Ali og Evergood blir produsert på en bærekraftig og miljøvennlig måte. Høy automatiseringsgrad vil redusere faren for feil og øke kvaliteten på selve produksjonen.

Kaffeanlegget får en klimanøytral drift og lave utslipp. Klimanøytral drift oppnås gjennom klimatiltak og egenproduksjon av strøm. Anlegget baserer seg på bruk av ny teknologi på en rekke områder, blant annet når det gjelder bruk av kjølebrønner, lavkarbon-solceller, varmegjenvinning og bruk av biogass. Det unike med anlegget er at det er første gang disse elementene settes sammen for å lage et bærekraftig produksjonsanlegg for kaffe. Det gjør anlegget i Vestby helt unikt.

Kaffe er viktig!

– Kaffe er et særdeles viktig produkt for oss på Brobekk Storcash, sier Bjørn Erik Carlsen. – Vi selger bokstavelig talt tonnevis – hver eneste måned.

– Hvordan har trafikken vært på Brobekk Storcash så langt i dette krevende året?

– Vi merket som de fleste andre en betydelig nedgang i omsetningen den første tiden etter nedstengningen i mars. Men det tok seg gradvis opp mot sommeren, og sommermånedene var svært travle. Nå er det litt mindre trafikk fra serveringskundene våre, men jeg synes også det er en forsiktig optimisme blant kundene. Det er positivt!

Denne artikkelen ble først publisert på SMAKmagasinet.no.