2 minutter

Mokkakannen inspirert av en vaskemaskin

Kjenner du til historien bak den ikoniske Bialetti-kannen?

En mokkakanne eller Bialetti-kanne og en kopp med kaffe sett ovenfra. Mokkakannen går også under navnet espressokanne, men det er egentlig ikke espresso denne kannen lager. Det ferdige brygget fra en mokkakanne er nettopp en «mokka», en sterk og fyldig kaffedrikk, med mer bitterhet enn for eksempel filterkaffe. Foto: Colourbox.com

Mokkakannen oppstod i en tid da italienere flest ikke hadde råd til å kjøpe espresso.

Hjemmebryggeren mokkakanne heter egentlig Bialetti Moka Express, og den første ble lansert av Alfonso Bialetti i 1933. 

På denne tiden var landets økonomi enda dårligere stilt enn den er i dag. De harde trettiåra var i full gang, store banker sviktet og arbeidsledigheten var enorm. Italienerne ble med andre ord tvunget til å redusere kostnadene sine. Dette gikk blant annet utover kafébesøk, der de den gang som nå, var særlig glad i espresso.  

Les også: Slik lager du kaffe på en mokkakanne. 

Inspirasjon fra vaskerommet

Alfonso Bialetti skal angivelig ha sett sin kone vaske klær, og tenkte over hvor  primitiv vaskemaskinen var: et ildsted, en bøtte og et lokk med et rør som kom ut. Bøtten ble fylt med såpevann, dekket av lokket, og deretter kokt over bålet.

Bialetti så for seg en tilsvarende mekanisme for kaffebrygging: Et nedre kammer fylt med kokende vann ville tvinge damp opp gjennom kaffegrut og deretter kondensere i et øvre kammer. 

Etter mange prototyper var Bialetti Moka Express født. 

Billig espresso på Bialetti

Mokkakannen tillot italienerne å lage en rimelig espressolignende kaffedrikk hjemme. Mokkakannen går også under navnet espressokanne, men det er egentlig ikke espresso denne kannen lager. Det ferdige brygget fra en mokkakanne er nettopp en «mokka», en sterk og fyldig kaffedrikk, med mer bitterhet enn for eksempel filterkaffe.

Ikonisk designprodukt

I dag har ni av ti italienske husholdninger en mokkakanne, og det er en av verdens mest brukte kaffebryggere. Siden 1950-tallet har det blitt solgt i mer enn 200 millioner eksemplarer. Kannen har blitt et ikonisk produkt, og er utstilt på Museum of Modern Art, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum og London Design Museum.

Det har blitt sagt om mokkakannen at den er et vakkert designet eksempel på oppfinnsomheten som kan oppstå i motgang.

Den lille mannen med barten

For å skille sin egen mokkakanne fra potensielle imitasjoner bestilte Bialetti en maskot fra den italienske kunstneren Paul Campini i 1953. På italiensk er figuren kjent som l’omino coi baffi, den lille mannen med barten. Denne ble trykket på siden av kannen, og opptrådte også i selskapets tidlige TV-kampanjer.

Det finnes rykter om at bartemannen er en karikatur av Bialetti selv, men det skal visstnok være hans eldste sønn, Renato. 

Kilde: Nytimes.com