Vil dette bety ytterligere ekspansjon for Englands største kaffekjede?
Foto: Colourbox.comCosta Coffee ble grunnlagt av de to brødrene Sergio og Bruno Costa. I 1995 var 39 kaffebarer profilert under Costa-navnet. I dag er antallet mer enn 2000 i Storbritannia og rundt 1250 i andre deler av verden.
Kjedens karakteristiske logo er godt synlig i bybildet i de fleste større engelske byer. Alle serverer kaffe som er 100 % Rainforest Alliance-sertifisert, noe Costa Coffee aktivt markedsfører i mange sammenhenger. Den har også fått flere utmerkelser og priser for sin evne til å markedsføre og kommunisere sitt konsept.
Hvilke ambisjoner har så Coca Cola med dette kjøpet? Coca Cola-sjef James Quincey uttaler seg om dette i et intervju med avisen Independent. Der sier han blant annet følgende:
– Oppkjøpet av Costa Coffee gir oss adgang til et spennende marked gjennom sin sterke posisjon. Costa gir Coca Cola ny ekspertise på kaffe, og Coca Cola gir Costa mulighet til å vokse internasjonalt.
Dette gir jo klare indikasjoner på at kjeden vil ekspandere videre ut over Storbritannias grenser. Kanskje vil det etter hvert bevirke at dette varemerket blir en av aktørene i kaffebarmarkedet også i Norden og Norge?
Nå kan du få ren kaffe i spiselig form! Du kan smøre den på brødskiva eller spise den som en sjokoladeplate.
Koffeininnholdet vil være nesten dobbelt så høyt som i standard-brusen.
Det som betegnes som kalde kaffedrikker, er etter hvert blitt en stor kategori med mange ulike varianter.
I kampen om nye forbrukeres gunst vil Jägermeister nå slå et slag for kaffen.