Kommer robotbaristaene til å ta over?

Fra menneske til maskin.

En robotbarista lager kaffe på en kaffebar Vil dette bli et vanlig syn på kaféer i Norge? Foto: Adobe Firefly

Teknologi og kaffe har alltid gått hånd i hånd. Fra de første kaffekvernene til dagens smarte kaffemaskiner har innovasjon formet hvordan vi drikker kaffe. Vi har allerede sett at bærekraft og nye bryggemetoder er blant de store kaffetrendene, og nå er en ny aktør på vei inn i kaffebransjen i ekspressfart: robotbaristaen.

Vi har tidligere skrevet om blant annet robotbaristaen som lærte seg å brygge kaffe kun ved å se på videoer, og robotbaristaen Jarvis i Portland. Spørsmålet mange stiller seg, er derfor om dette bare er en morsom nyvinning for teknologiinteresserte kaffeelskere – eller om det er begynnelsen på slutten for den menneskelige baristaen.

En ny type barista

Robotbaristaer er ikke lenger bare en kuriositet i tech-selskapers kantiner. Nå er de et reelt alternativ på kjøpesentre, flyplasser og sykehus. Spesielt i Asia er utviklingen langt fremme, med prosjekter som de kinesiske COFE+-robotene fra Hi-Dolphin, som allerede brygger kaffe på flyplasser og kjøpesentre, og robotkaféer i Kasakhstan som serverer hundrevis av kunder daglig.

Et annet eksempel er robotbaristaen «Ella», utviklet av kaféeieren Keith Tan, som var lei av å ikke få tak i nok ansatte. Ella er ikke bare en robot – hun er nærmest en hel kafé på hjul. Med fire bryggehoder, analyseverktøy, skybasert intelligens og en tilknyttet app, husker hun kunders faste bestillinger og setter i gang bryggingen før de rekker å si «en dobbel cappuccino, takk».

Visstnok leverer disse robotbaristaene en overraskende god kaffeopplevelse. Gode kaffebønner og fersk melk gjør at de kan servere det de fleste oppfatter som god kaffe. Men blir de baristaenes nye kolleger – eller erstatter de dem for godt?

Menneske vs. maskin

Teknologien har åpenbare fordeler. Robotbaristaene er raske, effektive og tilgjengelig døgnet rundt. De tar aldri pause, blir aldri syke og trenger ikke lønn. I høyt trafikkerte områder, som på sykehus og togstasjoner, kan automatiserte løsninger levere store mengder kaffe, døgnet rundt, med helt jevn kvalitet. I et marked hvor det stadig er mangel på arbeidskraft, kan dette være gull verdt.

Samtidig finnes det grenser for hva en robotbarista kan erstatte. Selve kaféopplevelsen – det sosiale, den lille praten om været mens man venter på kaffen – forsvinner. Roboten kan helle melk i perfekte hjerter, men den kan aldri gi deg et genuint smil. Kaffe er nemlig mer enn bare koffein; det handler om lukten av kaffebønnene som kvernes, lyden av melken som steames, og kanskje mest av alt – den lille samtalen med baristaen som vet nøyaktig hvordan du vil ha kaffen din.

Ja takk, begge deler

Så kommer robotbaristaen til å ta over? Vi tror ikke det. Det er fortsatt uerstattelig når et menneske lager kaffe til deg, spesielt i spesialkaffeverdenen, hvor kaffekunst, detaljer og personlighet teller mer enn hvor raskt du får kaffen servert.

Det betyr imidlertid ikke at robotbaristaen ikke har sin plass. I rushtiden? Perfekt. Om natten? Nydelig. På steder hvor effektivitet trumfer opplevelse? Absolutt. Når du bare trenger koffein og ikke en samtale, er roboten din beste venn.

Fremtiden er antageligvis ikke enten–eller, men både–og. Som Ole Brumm sier: Ja takk, begge deler. Kanskje er det nettopp robotene som gjør at baristaene får tid til å gjøre det de brenner for: skape opplevelser, eksperimentere med ulike bryggemetoder og oppskrifter, og gi det lille ekstra når det kommer til den menneskelige kaffeopplevelsen.

Kilder: medium.com, gcrmag.com