2 minutter

Grønn kaffe – en mirakelkur for vekttap?

Det er ingen nyhet at kaffe er sunt. Men kan grønn kaffe være enda sunnere enn svart kaffe?

Grønne kaffebønner, som kan brukes til å lage grønn kaffe, ligger på et bord. Mye tyder på at grønn kaffe har enda flere helsegevinster enn svart kaffe. Foto: Colourbox

Grønn kaffe høres kanskje litt merkelig ut, men det er enkelt og greit kaffe laget på grønne kaffebønner – altså ubrente kaffebønner. Selv om enkelte kanskje ville vært litt skeptiske hvis de fikk servert en kopp med grønnfarget kaffe, er det mye som tyder på at denne kaffen har mange helsemessige gevinster.

Det er brenningen av kaffebønner som gjør at de endrer farge. Det er forsket mye på hvilke helsegevinster svart kaffe har, men ikke fullt så mye på grønn. Det kan likevel se ut til at denne kaffen er enda sunnere enn svart kaffe.

Hva smaker grønn kaffe?

Brenneprosessen får frem den velkjente kaffesmaken og den gode aromaen. Smaken til ubrente kaffebønner minner om en blanding mellom grønn te og kaffe. Smaken er mildere enn svart kaffe, men dersom du ikke liker grønn te, er sannsynligheten stor for at du ikke liker den grønne kaffen heller. For de fleste smaker ubrent kaffe litt som gress.

Helsegevinster

Grønn kaffe inneholder mye klorogensyre, et stoff som kan bidra til å regulere blodsukkernivået. Kanskje vil dette stoffet kunne være med på å behandle diabetes type 2 en gang i fremtiden. Svart kaffe inneholder også klorogensyre, men i mindre grad enn den grønne, ettersom mye av stoffet forsvinner under brenningen av kaffebønnene.

Det samme gjelder for antioksidanter. Både grønn og svart kaffe inneholder store mengder antioksidanter, men mye tyder på at en del av antioksidantene forsvinner under brenningen av kaffebønnene. Grønn kaffe inneholder derfor mer antioksidanter enn svart kaffe.

Grønn kaffe som slankemiddel

På grunn av de positive helseeffektene den grønne kaffen har, er det mulig å kjøpe det som kosttilskudd – og enkelte sverger til dette kosttilskuddet for å gå ned i vekt. Det er utført en del mindre studier, og selv om disse studiene har brukt små grupper utført over en kort tidsperiode, er det likevel mye som tyder på at kaffen kan redusere lagringen av fett i kroppen. Det kan derfor ha en positiv innvirkning mot fedme. Det kreves likevel mer forskning for å kunne si noe sikkert om hvilken effekt det faktisk har.

En av fordelene med den grønne kaffen som kosttilskudd, er at det ikke har noen andre bivirkninger enn vanlig, svart kaffe. Det er derfor trygt å bruke. Dersom du tar for mye av kosttilskuddet, kan du imidlertid risikere å få i deg overdrevent mye koffein. Det kan derfor altså lønne seg å kutte ned på kaffen du drikker hvis du også tar dette kosttilskuddet.

Kilder: forskning.no, treningsforum.no, coffeeandteacorner.com, medicalnewstoday.com