Den prisvinnende norske prøvebrenneren Roest har vakt internasjonal oppmerksomhet. Nå lanseres en ny funksjon.
Lyd er en god indikator på bønnetemperatur under brenning. Det er to temperaturterskler kalt «cracks» som brenneren lytter til. Foto: Roest CoffeeDette er Roest alene om i verden. På kaffebrenneriet forvandles råkaffe til velduftende brune bønner, klare for maling og tilberedning. Å brenne kaffen riktig er ikke preget av tilfeldigheter. Før man bestemmer seg for brenneprofil, har man vurdert bønnene opprinnelse og egenskaper. Et viktig hjelpemiddel er prøvebrenneren. Med denne kan man brenne små mengder og variere på tid og temperatur helt til man er fornøyd. Så skal brenneprosessen gjenskapes på den store brenneren.
Lyd er en god indikator på bønnetemperatur under brenning. Det er to temperaturterskler kalt «cracks» som brenneren lytter til. Først vil bønnene sprake som popcorn gjør når det popper, bare roligere. Dette punktet kalles «first crack», og markerer begynnelsen på lysbrenningen. Bønnene har da øket størrelsen med 50 prosent. Når bønnene er medium brent, avgir de et «second crack.» Dette er midtpunktet mellom medium og mørk brenning. De fleste brennerier i Norge ligger mellom første og andre crack.
Les også: Hva skjer med kaffen når den kommer til Norge?
Roest Coffee har, i samarbeid med universitet i Texas og et annet norsk oppstartsselskap, utviklet teknologi for å lytte etter first crack.
– Dette gir brukeren mer informasjon, og det gjør også at kaffebrenneren kan avslutte brenningen automatisk til korrekt tid, forklarer Trond Simonsen. Han og broren Sverre Simonsen står bak prøvebrenneren.
– Dette vil våre kunder kunne spare store ressurser på, da operatøren ikke trenger å følge med under brenneprosessen lenger. Roest er først i verden med dette.
Sverre er sivilingeniør og Trond er siviløkonom. Prosjektet startet som en masteroppgave, der planen var å lage en kaffebrenner for hjemmemarkedet. Etter en demonstrasjon for Tim Wendelboe og Morten Wennersgaard høsten 2013 gikk diskusjonen over på prøvebrennere, hvor det hadde skjedd lite utvikling de siste 50 årene.
Litt senere på kvelden hadde Sverre tegnet en grov produktskisse. Et halvt år senere sikret de etablererstøtte gjennom Innovasjon Norge og fikk produsert prototype 1.
Kundene til Roest Coffee befinner seg over hele verden, med USA, Tyskland og Australia som de største markedene. Asia er på vei opp med utprøving av distribusjonsavtaler i Sør-Korea og Thailand. Selskapet forventer å signere distribusjonsavtaler for flere land i løpet av andre halvdel av 2020. Brenneren koster 5.500 euro, og 98 prosent av salget er utenfor Norge.
– Kundene finner vi blant kaffebrennerier, kafeer og kaffeeksportører, men også kaffeinteresserte privatkunder, sier Sverre.
Smak og aroma blir utviklet under brenningen av kaffebønner, og nettopp derfor er brenningen helt avgjørende for hvor god kaffen blir.
Inntil Rune Tjønsø etablerte Hindø Kaffebenneri, hadde han ikke vært mer opptatt av kaffe enn folk flest.
Brennegraden har stor betydning for smaksopplevelsen.
Brenningen er i mange tilfeller helt avgjørende for å få frem de gode aromaene i kaffen.